Czym sie rozni UDMA w biosie od DMA pod Win9x? (dlugie)

Autor: Jacek Gutkowski (jgutkowski_at_lucent.com)
Data: Mon 16 Aug 1999 - 12:31:46 MET DST

Czesc,

Ostatnio probowalem cos zrobic z funkcja UDMA w moim napedzie CD i przy okazji
tych eksperymentow powstalo pare watpliwosci.

Mam naped to ACER CD632A (x32). Z dokumentacji (ktora dopiero teraz dokladnie
przeczytalem) wynika, ze powinien on obslugiwac tryb UDMA33.

Dotychczas mialem tak, ze jak w biosie wlaczylem opcje UDMA dla kanalu z
CD-ROM'em (plyta VA-503+, bios 1.15je36), to ow naped nie byl widoczny pod
Windowsem - bardzo powszechny ostatnio problem. Czyli zeby uzywac naped
musialem wylaczyc opcje UDMA w biosie. Ok, czytnik dzialal bez problemu. Pod
Windowsem mialem do dyspozycji opcje DMA (we wlasciwosciach napedu), ktora, jak
siegam pamiecia, byla zawsze wylaczona. Nie pamietam, czy kiedykolwiek ja
wlaczalem, ale jak kiedys instalowalem sterowniki VIA do BM, to wlaczenie DMA
dla napedu powodowalo problemy z przegrywaniem z napedu.

Obecnie sprawa wyglada tak. Po raz pierwszy odwiedzilem strone webowa
producenta mojego napedu i dowiedzialem sie m.in, ze moj naped posiada
upgrade'owalny firmware - czyli mozna zmienic jakies oprogramowanie siedzace w
napedzie. Ok, zmienilem ten firmware. Od tej pory wlaczenie opcji UDMA w biosie
nie powoduje znikniecia mojego napedu pod Windosem (!!!). Wlaczylem opcje DMA
pod Windowsem i probuje cos przegrac z plytki. Przegralo mi jakies tam pliki i
przy kolejnym pliku Windows po prostu zawisl - nie reagowal na zadne klawisze,
myszka stala w miejscu - pomogl dopiero twardy reset.
Wowczas wylaczylem opcje UDMA w biosie i pozostawilem wlaczone DMA po Windowsem
- nie bylo zadnych problemow przy przegrywaniu.

Co ciekawe wydaje mi sie, ze Windows w pewnym stopniu nie uwzglednia ustawien
UDMA w biosie. Sprawdzilem to na przykladzie mojego dysku (IBM 6.5GB UDMA).
Otoz, przy wylaczonej opcji UDMA i wlaczone DMA wynikalo, ze dysk pracowal w
trybie UDMA/DMA - sprawdzalem czas zajetosci procesora przy uzyciu HDtach 2.60
(cos ok 3%).
Przy wlaczonym UDMA w biosie i wylaczonym DMA dysk zuzywal ok 70% czasu
procesora.

Czy ktos moze mi dokladnie wyjasnic czym roznia sie opcje UDMA(bios) i
DMA(windows)?
Jak powinien sie zachowywac naped CD, ktory powiedzmy ze nie obsluguje trybu
UDMA, ale ten tryb zostal wymuszony? - tzn. czym wytlumaczyc zawieszanie sie
Windowsa przy kopiowaniu z plytki dla wlaczonego UDMA w biosie i DMA po
windowsem?
Moze po prostu jest cos nie tak z moim napedem? - mam jeszcze dwa miesiace
gwarancji.
Jakim programem moge sprawdzic, czy naped faktycznie pracuje w trybie UDMA/DMA?

PS.
Powyzszy problem z CD wynikl przy probie zgrywania sciezek audio przy pomocy
AudioGrabber'a. Mialem niesamowite problemy, zeby zgrywac sciezki za pomoca
ASPI - problem zostal rozwiazany dopiero przez upgrade firmware'u siedzacego w
napedzie

Sorry za przydlugie wywody.

Pozdrawiam,
Jacek