Re: Duzy dysk

Autor: Grzegorz Janiszewski (labo_at_box43.gnet.pl)
Data: Thu 22 Jul 1999 - 14:13:39 MET DST

gRaNdaLf <gRaNdaLf_at_promail.pl> wrote in message
> On Wed, 21 Jul 1999 16:18:54 GMT, Tomasz Holdowanski

> (...) te 2MB to
> wymysł markegingowy - tak jak 2MB cache w tandetnych bezfirmowych płytach
na
> klonach intela - pamiętacie? - praktycznie niczego toto nie dawało.

Tia...
Posłużę się przetłumaczoną w naprędce notką z http://www.storagereview.com
wydaje mi się, że powinna ona nieco rozjaśnić sprawę:
"Elektronika dysku zawiera zintegrowaną pamięć cache. Cache służy, do
odseparowania wewnętrznych MECHANICZNYCH dyskowych operacji zapis/odczyt od
TRANSFERU NA MAGISTRALI, oraz do przechowywania ostatnio używanych danych.
Większa pamięć cache daje zwiększenie wydajności dysku poprzez ZNACZNE
OBNIŻENIE ILOŚCI FIZYCZNYCH poszukiwań (seeks) i transferów bezpośrednio na
talerzach dysku. "Sprytniejsze" algorytmy "keszowania" mogą dać ten sam
efekt."
(podkreślenia moje)

Tak to, mniej więcej, wygląda w teorii. W praktyce natomiast jest tak, że
kupiłem ostatnio dysk WD Expert 9,1 GB 7200rpm ATA66, 2MB cache i powiem
tak: to naprawdę bardzo, ale to baaaaardzo dobry dysk :-).
Na tyle dobry, że... widać różnicę po prostu nie grzebiąc się w benchmarkach
szukając dziesiątych części procenta przewagi ;-)

pozdrawiam

Grzegorz