Re: Tif czy jpg

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sun 04 Jul 1999 - 10:18:27 MET DST

On Sat, 3 Jul 1999 00:39:35 +0200, "Sasza" <leer_at_friko6.onet.pl>
wrote:

>Czy ktoś z grupowiczów mógłby mi wyjaśnić niuanse pomiędzy formatami tif i
>jpg. Potrzebuję nagrać zeskanowane zdjęcie tak aby nie straciło nic z
>jakości. Zdjęcia próbek doświadczalnych i pogorszenie jakości zdjęcia nie
>wchodzi w grę. Z drugiej jednak strony chcę żeby te zdjęcia zajmowały jak
>najmniej pamięci. (duża ilość) . W formacie jpg przy wierności odtworzenia
>75% procent warunek pamięci jest spełniony jednak jakość mogłaby być lepsza.
>Przy stu procentach jest odwrotnie. I teraz pytanie co będzie zajmowało
>mniej miejsca jpg 100% czy tif. I który z formatów zmniejszy mniej
> [...]

NTG. Pytanie powinno zostac zadane na pl.comp.grafika.

Skrotowo - TIFF jest formatem bezstratnym. Zastosowany w nim mechanizm
kompresji doskonale sprawdza sie w grafikach komputerowych (np, zrzut
ekranu 800x600 zwykle kompresuje sie do jakis 30 KB przecietnie)
jednak w przypadku zdjec daje niewielkie jedynie zmniejszenie pliku.
Powszechnie jest uzywany jako format "magazynowy" w obrobce zdjec - ma
wszystko czego potrzeba (glebia koloru do wyboru - chyba do 36 bit,
bodajze nawet kanal alfa...), jest bezstratny...

JPEG - format kompresji stratnej. dzieli obraz na mniejsze lub wieksze
prostokaty i skomplikowanym algorytmem ustala przyblizona funkcje
zmiany koloru w obrebie pojedynczego kwadracika. Daje potezna
kompresje zdjec - rzedu 50-100 razy (kompresja 50 razy jest trudno
zauwazalna na ekranie, 75 razy dopiero zaczyna byc widoczna w druku
rastrowym). niestet jako format stratny gubi szczegoly - i dlatego
wyklucza dalsze przeksztalcenia obrazu (kilkakrotna konwersja TIFF -
JPEG jest w stanie niezle zrujnowac obraz). Nadaje sie jedynie do
trzymania koncowych obrazkow o scisle ustalonej rozdzielczosci.
tak wiec jesli chcesz skanowac icos z tym robic (chocby do druku
przeznaczyc) to pozostaje ci chyba tylko TIFF. JPEG mozna zawsze z
tego zrobic jak bedziesz przygotowywal prezentacje komputerowa czy
strone webowa.

Darek