Re: glosny zasilacz

Autor: PeterPan (peterpan_at_friko.onet.pl)
Data: Sun 23 May 1999 - 01:15:55 MET DST

| Co ja na to? Oto moje pomysły:
| 1. Kupiłeś nowy wentylatorek - bubel, stąd padł;

Chyba tak. Tylko jak "trafic" ten wlasciwy??? Jak go rozpoznac??? Akurat z
tym produktem jest dosc krucho. Szukalem go kilka dni i nic specjalnego nie
zna;azlem - wszedzie jedynie takie same, tanie chinskie produkty.

| 2. Obudowa skrzywiona? wentylatorek źle siedzi? - efektem jest
odkształcenie
| korpusu wentylatora i przyspieszone wycieranie łożysk (tych tulei), rosną
| luzy i wentylator terkocze;

Tez sie nad tym zastanawialem i chyba wlasnie potwierdziles moja niesmiala
diagnoze (bo dlaczego juz drugi wentylatorek w tak krotkim czasie?).
Poprzednia obudowa sluzyla mi przez 3 lata i nigdy nie mialem zadnych
problemow z wentylatorkiem (no, raz z wentylatorem procka ale wymienilem go
i wszystko powrocilo do normy)

| 3. Silnik wentylatora mocno się przegrzewa? Na przykład zwarcia
| międzyzwojowe powodują spadek mocy i silne nagrzewanie się być moze
wirnika,
| oś wirnika termicznie zwiększa średnicę, większe tarcie w łożyskach (czyli
| połączeniu ze spadkiem mocy zatrzymywanie się), w efekcie łożyska
wycierają
| się.

No to chyba juz wiem dlaczego czasami wentylatorek zatrzymuje sie.

|Efekt: tuż po włączeniu silnik terkocze głośno, bo luzy w łożyskach
| duże, po pewnym czasie pracy oś nagrzewa się na tyle, by zwiększyć
średnicę,
| i terkotanie zmniejsza się albo znika. Posmarowanie zwłąszcza gęstym
olejem
| pomaga, gdyż olej wypełnia ten luz dopóki nie zostanie wypchnięty z
| przestrzeni oś - tuleja.

Czy moze to byc smar np. MLT-44 albo smar silikonowy? A moze lepszy bylby
olej silnikowy np. syntetyczny? Probowalem juz stosowac rzadkich oliwek ale
bardzo szybko "wyparowywaly".

|Dokładnie takie coś miałem z silnikiem od
| termowentylatora, zdecydowałem się na wymianę, gdy mocno zwolnił i zaczął
| dymić.

Mam nadzieje ze az tak zle nie bedzie. W prawdzie wlasnie kiedy wentylatorek
terkocze z zasilacza zionie niemal ogien ale nie wiem jeszcze co az tak sie
grzeje.

| Może miejsce zamontowania wiatraka mocno się nagrzewa? Efekt może być
| podobny.

Miejsce mocowania wentylatora nie jest bardzo cieple - nie parzy.

| Przepraszam, ale nie mam innych pomysłów - bo domyślam się, że zawsze
| sprawdzasz, czy coś w środku nie jest luźne, śruby dociągnięte, jakiś
| przewód nie dotyka wiatraka itp...

Zgadza sie - sprawdzam. Tym razem tez sprawdzilem.

| Życzę powodzenia,

Dzieki. Dziekuje rowniez za wyczerpujace wskazowki.

--
CU
PeterPan