Re: glosny zasilacz

Autor: Marcin Frankowski (ab_at_anti.spam.com)
Data: Sat 22 May 1999 - 02:52:47 MET DST

Cześć,

PeterPan <peterpan_at_friko.onet.pl> wrote in article
<6hh13.1388$yg4.28344_at_news.tpnet.pl>...
> (rozbite
>
> W tym wentylatorze w ogole nie ma lozyska. Jest na tulei.

Znaczy się tuleja siedzi w korpusie, a w tulei siedzi ośka wirnika? To jest
łożysko. Ślizgowe zresztą.

> Jak juz zaznaczylem, wymienialem wentylator i po niedlugim czasie efekt
ten
> sam.
>
> Na poczatku bylo extra ale po niedlugim czasie wentylator najpierw
> zaczal sie samoczynnie zatrzymywac a po pewnym czasie rozterkotal sie.
>
> Co Ty na to?

Co ja na to? Oto moje pomysły:
1. Kupiłeś nowy wentylatorek - bubel, stąd padł;
2. Obudowa skrzywiona? wentylatorek źle siedzi? - efektem jest odkształcenie
korpusu wentylatora i przyspieszone wycieranie łożysk (tych tulei), rosną
luzy i wentylator terkocze;
3. Silnik wentylatora mocno się przegrzewa? Na przykład zwarcia
międzyzwojowe powodują spadek mocy i silne nagrzewanie się być moze wirnika,
oś wirnika termicznie zwiększa średnicę, większe tarcie w łożyskach (czyli w
połączeniu ze spadkiem mocy zatrzymywanie się), w efekcie łożyska wycierają
się. Efekt: tuż po włączeniu silnik terkocze głośno, bo luzy w łożyskach
duże, po pewnym czasie pracy oś nagrzewa się na tyle, by zwiększyć średnicę,
i terkotanie zmniejsza się albo znika. Posmarowanie zwłąszcza gęstym olejem
pomaga, gdyż olej wypełnia ten luz dopóki nie zostanie wypchnięty z
przestrzeni oś - tuleja. Dokładnie takie coś miałem z silnikiem od
termowentylatora, zdecydowałem się na wymianę, gdy mocno zwolnił i zaczął
dymić. Może miejsce zamontowania wiatraka mocno się nagrzewa? Efekt może być
podobny.
Przepraszam, ale nie mam innych pomysłów - bo domyślam się, że zawsze
sprawdzasz, czy coś w środku nie jest luźne, śruby dociągnięte, jakiś
przewód nie dotyka wiatraka itp...

Życzę powodzenia,