Re: Zamiana C300A na C366 - czy warto?

Autor: Kris (kris_at_hardware.com.pl)
Data: Fri 21 May 1999 - 09:28:06 MET DST

Cześć,

> A o pamieci operacyjnej jakos nikt nie wspomina. Dla porownania wyniki
> HighEnd Winstone 99:
> Celeron 450 (4,5*100) 28,6
> Celeron 466 (7*66) 27,0
> Troche trudno przeliczyc na 83MHz :-)

Fajne. Mnie się podobało. A jak to się ma do 4.5x100 a 5.5x83? :-)))

> Na moim 56 do 61 sekund. To duzo czy malo? :-)

Jak na spowolnienie od UDMA to bardzo dużo (u mnie np. różnica 2s) :-)
Wykapujesz bez stopera? :-))) OK. Dajmy na to, że może ona dojść nawet
do 10%. Teraz pozostaje nałożyć to na różnicę w prędkości kontrolera
IDE. To będzie troszeczkę trudniejsze do sprawdzenia w dobie blokady
mnożnika :-) Ja na P II 266MHz robiłem następujący test. Odpalałem
procka na 333 = 4x83MHz i 333 = 4x66MHz bez UDMA. Różnica była na
poziomie 10%. Wnioski wyciągnęłem takie. Jeśli masz twardziela który
znosi UDMA na 83MHz (tylko takie zbieram:-) to dysk pracuje szybciej
(prawdę mówiąc 10% na samym dysku i tak nie wyczuwam ale miałem
stoper:-). Jeśli musisz wyłączyć UDMA to pracuje tak samo (zysk z
szybszego PCI niweluje stratę na UDMA) i korzyści czerpiesz z samego
szybszego procka i szyn. Oczywiście uogólniam. Różnice mogą być na
poziomie zarówno płyt jak i twardzieli. Ale wyczuwalnego spowolnienia
samego dysku bez UDMA na 83MHz (w porównaniu z 66MHz i włączonym UDMA)
nie stwierdziłem.

Pozostaje kwestia pamięci. Na pewno idą szybciej. Oczywiści w pracy
całego systemy nakłada się to na wielkość, szybkość i wsp. trafień cache
procka. W twoim teście masz uzysk ok. 10% (bo trzeba dodać na procka) ze
zwiększenia szybkości pamięci o 50%. To ile będzie z przejścia z 83 na
100MHz? 4%?

Dobra. To chyba największe teoretyzowanie jakiego się ostatnio
dopuściłem :-))) W najbardziej upierdliwych zastosowaniach czyli grach
:-))) prędkość po przejściu z 450 = 4.5x100 na 458 = 5.5x83 wzrosła mi o
ok. 1-3% (pomijam ekstremalne przypadki czyli i740 + Quake2 gdzie
więcej) i bez testów ani cholery tego nie mogę zauważyć :-)

> Pozdrowienia,
> Andrzej Popowski

Pozdrawiam.
Kris.

--
"A benchmark is like sex. Everybody wants it, everybody is sure of how
to do it, but nobody can agree on how to compare performance."