Re: Linux'owe pytanko

Autor: Daniel Baranowski (nosky_at_guru.bloknet.com.pl)
Data: Thu 20 May 1999 - 21:01:10 MET DST

    Witam,

> Bez sensu. Po zainstalowaniu Linuxa należy sobie stworzyć dyskietkę
> startową. W HOWTO jest opisane, jak się to robi.
> Choć niekoniecznie tak trzeba. Wystarczy stworzyć dyskietkę systemową
> z DOSem lub Win i nagrać na nią obraz jądra (to się nazywa zImage lub
> vmlinuz - zależnie od dystrybucji) oraz program loadlin.exe.
> A w autoexec.bat wpisać
> @ECHO OFF
> loadlin zimage root=/partycja_z_linuxem
> Na końcu teoretycznie powinno być ro, ale to czasem nie działa.
>
> Po zainstalowaniu Win 9x, jak ci lilo zniknie z MBR bootujesz
> [...]

 Ten pomysl jest dobry, ale moze lepiej zrobic to bez dyskietki...?
Instalujesz Lilo w boot sektorze PARTYCJI z Linux'em - NIE W MBR.
Piszesz ze masz jeden dysk z dwiema partycjami (na to wychodzi), wiec
musisz uwazac zeby nie zapisac Lilo w MBR a tylko w boot'cie dysku
Linuxowego. Po instalacji kopiujesz jadro systemu na dysk z Win95 np. do
kartoteki c:\linux (jadro ma nazwe zazwyczaj vmlinuz lub zImage i powinno
byc w katalogu pod Linuxem: /boot :) ). Nastepnie w autoexec'u pod dos'em
tworzysz menu startowe a w nim jeden label wlasnie dla Linux'a.
Wpisujesz mu jedyna komende (w config.sys nic nie dawaj poza menu):
c:\Linux\linux.bat

Plik linux.bat moze wygladac przykladowo tak:
rem Wylaczenie smartdrive'e
smartdrv /C
rem Odpalenie Linux'a
c:\Linux\loadlin c:\Linux\vmlinuz root=/dev/hda2 ro vga=3

Przy czym: root=/dev/hda2 wylacznie gdy masz partycje Linux'owa ustawiana
jako dysk primary a nie jako logical na partycji rozszerzonej (wtedy to
bedzie
/dev/hda5 - lub wiecej), ro - read only, mozesz pominac ale na poczatku
lepiej
zostaw, vga=3 - wymuszenie trybu textowego (mozesz poexperymentowac co
Ci bedzie najlepiej odpowiadac, chociaz na poczatek to mozesz to olac).
Oczywiscie musisz jeszcze zgrac plik : loadlin.exe tak jak zalecal Pawel
(bez
tego vmlinuz lub zimage sam sie nie odpali), a najlepiej zgraj cala
kartoteke
zawierajaca plik loadlin.exe do kartoteki c:\Linux (okolo 1,7 MB).
Takie cos dziala u mnie juz od dawna i nie mam zadnych klopotow z
reinstalacja ktoregokolwiek systemu (nie przeszkadzaja sobie), chociaz dysk
startowy zawsze warto zrobic, jak calkiem padnie partycja Win.
Jeszcze jedno - po konfiguracji i kompilacji jadra do swoich potrzeb
bedziesz
musial je zgrac do kartoteki C:\Linux i ewentualnie na dyskietke.
 Milej zabawy :))

    Daniel Baranowski
    nosky_at_guru.bloknet.com.pl

P.S.
    nie przejmuj sie roznicami w nazywaniu jadra.... vmlinuz i zimage to to
samo