Re: Problemy z utworzeniem partycji

Autor: Jacek Sierpinski (sierp_at_eternal.net)
Data: Sun 16 May 1999 - 16:39:28 MET DST

>To chyba to ^^^. BIOS jest dosyć stary, a dysk ma 4,1GB. Więcej niż 2GB,
>więc może go nie widzi... Niech sobie dobrze przelicza, ale może nie
potrafi
>pokazać systemowi odpowiedniej ilości ścieżek.

Hm, ale diskedit pokazuje jednak calosc (w kazdym razie znacznie wiecej niz
2 GB) fizycznego dysku... Moze powiedza ci cos parametry rozpoznawane przez:
BIOS: 8894 cyl, 15 hd, 63 sec (zgodnie z tym, co jest napisane na dysku).
diskedit: cyl 1040, side 127, sec 63 (ostatni widziany sektor)
DrivePro: 8894 cyl, 15 hd, 63 sec (we wlasciwosciach dysku po wybraniu
physical disk 0) oraz (128x1042x63) w okienku 'BIOS data' przy 'drive 0' -
wg mnie odpowiada to parametrom widzianym przez diskedita, bo ten zdaje sie
standardowo nie widzi ostatnich sektorow dysku (dla porownania dla drugiego
dysku ostatni widziany sektor w diskedicie to cyl 523, side 63, sec 63, zas
DrivePro pokazuje (64x525x63)). W tymze okienku jako wielkosc dysku widnieje
6,9 MB (bzdura), zas we wlasciwosciach dysku jako formatted capacity jest
7,9 MB...

>A - i jaką partycję chciałeś założyć? Fat16, czy Fat32? Bo piszesz, że
>próbowałeś DOS 6.22 i Win95, ale czy OSR2?

FAT16. Uzywam Win95 w najstarszej wersji (4.00.950) - na obu komputerach,
tak w domu, jak i w pracy, i nie chcialbym tego zmieniac. Z tym, ze fdisk
Caldera DOS ma tez opcje 'create primary FAT32 partition' i jak dla proby
wybralem te opcje to tez dostalem komunikat, ze nie ma juz miejsca na
stworzenie innej partycji.

>Najpierw może spróbuj tak: załóż partycje na innym kompie, tam gdzie
>wszystko będzie OK. Jak Ci się uda, to dysk jest w porządku. Potem spróbuj
>go zainstalować u siebie.

Jak juz pisalem, sprawdzalem to na identycznym dysku, ktorego uzywam w
pracy - na moim komputerze domowym nie widac zalozonego tam dysku logicznego
na partycji extended, a jesli bym chcial tamten dysk olac i zalozyc nowy, to
moge skorzystac tylko z polowy tej partycji. Obawiam sie, ze z tym bedzie
tak samo.

>Jak pójdzie, to się ciesz i zbieraj na nową płytę
>+ procka + pamięć. Jak nie pójdzie, to szukaj nowego BIOSu (wątpię, żeby Ci
>się udało znaleźć - staaara płyta). Ewentualnie możesz poszukać gdzieś na
>giełdzie kontrolerów IDE na szynie PCI z BIOSem. Takowe mogą Ci pomóc, ale
>nie wiem czy jeszcze je ktoś sprzedaje.

To niewesola perspektywa... Przy okazji - czy jest jakas mozliwosc
zainstalowania w tym komputerze bez wymiany plyty glownej:
a) lepszego procesora (standardowo sie nie da, bo gniazdko nie pasuje do
niczego lepszego od tego, co mam, ale moze sa jakies sposoby, o ktorych nie
wiem?)
b) czegos, co pozwoli na odtwarzanie plikow mp3 (jakas karta dzwiekowa z
'dopalaczem'? z tego, co do tej pory sie dowiadywalem, to takie cos nie
istnieje, ale moze jednak?)?

Jacek Sierpinski
sierp_at_eternal.net