Re: Odszkodowanie za szkody wirusa Czernobyl , wincih, cih, win95cih

Autor: Marek Wyszynski (benji_at_arkaos.net)
Data: Wed 12 May 1999 - 11:08:59 MET DST

Expert wrote in message <37384986.2E13_at_friko.onet.pl>...

>Zawsze istnieje mozliwosc , ze koledzy Chena sa jeszcze bardziej zdolni
>i moze nas czekac cala rodzina metawirusow, modyfikujacych bios plyty,
>karty graficznej , przetaktowujacych procka itd.

Ludzie, czy Wy troche nie przesadzacie z ta panika? Przypomina mi to troche
jak znajoma pani Wladzia panicznie boi sie wirusow bo nie za bardzo wie to
co jest (a moze zyje, wyskoczy z ekranu i ugryzie!). Komputerow uzywam juz
bardzo intensywnie od ponad 10 lat i jeszcze nigdy zaden mi nic nie
skasowal! Oczywiscie nie mowie ze nie istnieje taka mozliwosc, ale jesli
tylko zachowuje sie PODSTAWOWE srodki ostroznosci to mozna taka ewentualnosc
bardzo zminimalizowac. Oczywiscie nie dziwie sie pani Wladzi ze sie boi
wirusow (bo ich nie zna) ale zamiast ganiac za ich autorami az do Hagi moze
zaczelibysmy uczyc pania Wladzie jak sobie z tym problemem radzic!
Paradoksalnie pisanie wirusow ma rowniez swoje pozytywne aspekty. Otoz
zmusza to producentow hardware'u do wiekszego wysilku, aby ich sprzet nie
byl wrazliwy na wadliwy software. To tak samo jak hackerzy zmuszaja
producentow systemow operacyjnych i zabezpieczen do bardziej intensywnej
pracy dzieki czemu software jest bardziej niezawodny.
Sciganie autorow wirusow niewiele da. Stana sie tylko bardziej ostrozni i
tyle. Nikt juz nie popelni takiej gafy jak autor Melisy i nie da sie zlapac
jak Chen. Przeciez jesli tylko dobrze sie zorganizuje rozpuszczenie wirusa
to jego autor jest praktycznie nie do zlapania! Pisanie wirusow jest pewnym
rodzajem renomy, istnieje cala scena z tym zwiazana, sa magi, strony i
meetingi. Nie rozwazam tutaj moralnego aspektu calej sprawy, osobiscie
oczywiscie nie polecam ani nikogo nie zachecam do pisania wirusow (a juz na
pewno nie takich co potrafia cokolwiek zniszczyc).

proponuje zakonczyc ten temat,
pozdrawiam,
Marek.