Re: Quantum CR

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Mon 10 May 1999 - 11:10:41 MET DST

Hi,

Andrzej Popowski wrote:

> Mierzyles kiedys wydajnosc w roznych wariantach konfiguracji dysku?
> Mam na mysli rzeczywiste programy lub benchmarki oparte na prawdziwych
> aplikacjach.

Robiłem następujące testy (wszystkie na Quantumie Fireball 2.1 ST,
płyta Asus P55T2P4 HX):

66 MHz PIO3
66 MHz PIO4
66 MHz MWDMA/2
75 MHz PIO4
75 MHz MWDMA/2
83 MHz MWDMA/2

Test: zmierzenie czasu ładowania Windows NT 4.0 Server do momentu
ukazania się okna logowania do systemu. Pomiar dość realny i
powtarzalny.

Dwa pierwsze wyniki były w zasadzie identyczne: na około 30 sekund
testu różnica wynosiła około 1 sekundy i mieściła się w błędzie
pomiarowym. MWDMA było już o jakieś 5 sekund szybsze od PIO4.
Zwiększanie częstotliwości to drobne zwiększanie szybkości (ale
66 MHz MWDMA było porównywalne z 75 MHz PIO4).

Ważniejszy był jednak test CoolEdit/L3Enc. Uruchomiłem zapis
dużego WAVa w CoolEdicie i puściłem równolegle L3ENCa. Przy
sterownikach PIO L3ENC chodził znacznie wolniej w czasie
zapisywania - tak na oko ze 2 razy. Po włączeniu MWDMA L3ENC
chodził prawie tak szybko, jak bez CoolEdita - nie zauważyłem
wyraźnego spowolnienia w czasie zapisywania tego WAVa.

> Z tego co ja sprawdzalem, to nie ma roznicy miedzy PIO i
> DMA, prawdopodobnie dlatego, ze procent czasu zajetego przez procesor
> na transfer w stosunku do calej pracy programu jest stosunkowo
> niewielki, a przy duzych transferach limitem jest transfer wewnatrz
> dysku, a nie ten na interfejsie IDE.

Zajętość procesora w PIO może dochodzić do 70%, podczas gdy
w MWDMA/2 nie przekracza 10 czy 15%. Przy pracy wielozadaniowej
czyni to olbrzymią różnicę. W testach jednozadaniowych różnicy
praktycznie nie będzie.

> Oczywiscie zawsze mozna znalezc przyklady testu lub programu, ktory
> zyska na UDMA, ale jest to sytuacja na tyle nietypowa, ze nie warto
> przykladac do tego zbyt wielkiej wagi.

Jeżeli typowym zastosowaniem jest granie, to popieram. Jednak przy
każdej normalniejszej pracy (np. Word/Excel/Corel jednocześnie)
na pracy dysków w DMA można sporo zyskać.

> Co do Qantum, to popieram :-)

Nie dziwię się :)

--
Pozdrowienia,