Re: Do czego sluzy 'fuse' przy porcie klawiarury ?

Autor: Mariusz (mariusz_at_cz.onet.pl)
Data: Thu 06 May 1999 - 12:00:28 MET DST

Cześć !
Małe sprostowania:

Kaaz napisał(a) w wiadomości: <7gqfic$bbu$1_at_sunflower.man.poznan.pl>...

> [...]
><372d8b50.22624791_at_news.icm.edu.pl>...

>Nazwa FUSE okresla sie w elektronice bezpieczniki (ten to akurat
>bezp.topikowy)

>????

>Pewnie ze dziala bo zwarles spalony bezpiecznik, co w efekcie spowodowalo
>"podanie" na to wyjscie napiecia zasilajacego, lecz bez ochrony
>przeciwzwarciowej (patrz nizej)

>Gdy zwarles bezpiecznik ewentualne zwarcie, powoduje zlaczenie napiecia +5V
>do masy, przeplyw OLBRZYMIEGO pradu zwarciowego (zasilacz spokojnie
>dostarcza ok.20A w zwarciu wiecej-cale szczescie ze podlaczasz to przy

Nawet jak podlaczy przy wlaczonym kompie, to zasilacz wylaczy sie
(przynajmniej powinien). Kontrola pradu jest po stronie pierwotnej
transformatora zasilacza. Przy wzroście ponad określona granice w danej
jednostce czasu zasilacz sie wylacza. Twoja teoria jest bledna. Taka sama
sytuacja ma miejsce przy odwróceniu taśmy na HDD. Powinno sie wszystko
zjarać, jednak zasilacz do tego nie dopuszcza.

>wylaczonym komputerze-przetwornica (zasilacz) wykrywa zwarcie i nie
>startuje), gdyby bezpiecznik byl dobry przepalilby sie chroniac w ten
sposób

Przy wylaczonym kompie zasilacz niczego nie wykrywa, bo nie działa. Test
wykonywany jest dopiero po zalaczeniu zasilacza do sieci, czyli podania na
zaciski napięcia zasilajacego....

>podlaczane urzadzenie i zasilacz.

>Uszkodzona na 90% jest przejsciówka.

Po podlaczeniu samej przejsciówki powinien spalić sie bezpiecznik. Jesli sie
tak nie dzieje, uszkodzona jest kamera....

>Naprawa- wymien bezpiecznik na nowy, zwracajac szczególna uwage na jego
prad

W większości przypadków jest to 3A. Polecam wymianę na wersję
samoregenerujacą się....

>znamionowy. (jest to prawdopodobnie bezp. do druku), jesli ulegnie
ponownemu
>uszkodzeniu sprawdz w jakich okolicznosciach i znowu go wymien likwidujac
>przyczyne jego uszkadzania.

>Nie ma o co. W momencie zwarcia powstaje przepiecie na wszystkich liniach
>zasilajacych- jednak w momencie zalaczenia zwartego ukladu logika

Przepiecie to nie jest zwarcie, i odwrotnie. W przypadku zwarcia nie
powstaje przepięcie, tylko napięcie maleje do zera, a prąd osiąga maksymalną
wartość w danych warunkach.. Spadek napięcia wykrywa układ zabezpieczający
przetwornicy (spadek napięcia i wzrost prądu, gwoli ścisłości) i następuje
wyłączenie układu sterującego. Przepięcie np. powstało by, gdybyś na linię
zasilającą podał impuls kilku kV, ale wtedy powinny zadziałać zabezpiecznia
nadnapięciowe. No chyba że impuls trwałby kilka us, wtedy mogą nie
zadziałać.....

>przetwornicy nie pozwoli jej wystartowac a tym napiec nie powinno byc (co
>innego gdy podlaczasz to przy wlaczonym kompie - wtedy MUSISZ sie bac- czas
>zadzialania logiki jest zbyt dlugi i nie ochroni precyzyjnych elem.

Czas zadziałania logiki przy zwarciu nie ma ma tutaj znaczenia. Czas ten
mieści się w granicach kilku ms, i pomiar pradu jest dokonywany na
narastającym zboczu impulsu sterującego tranzystorami w przetwornicy.
Owszem, jeśli zrobisz zwarcie czułym elementem elektronicznym, to jest
szansa że zostanie uszkodzony. Poza tym co się tak uczepiłeś podłanczania
przy wyłączonym kompie!? Jak nie masz włączonego napięcia, to nie zasilisz
układu, ani nie zrobisz zwarcia! Układ zabezpieczeń działa tak samo przy
pracującym komputerze, jak i przy starrtującym kompie. Zasada jest taka, aby
nowe podzespoły podłanczać przy wyłączonym kompie, aby uniknąć wyładowań
elektrostatycznyh, i stanów nieustalonych na liniach sygnałowych. Poza tym
przetwornica nie wystartuje bez określonego obciążenia na linii podstawowego
napięcia (tutaj 5V).

Jak będziecie mieli dodatkowe pytania zapraszam na priv.

>elektronicznych)
>

>kaaz_at_aurora.put.poznan.pl
Pozdrawiam
Mariusz