Re: Do czego sluzy 'fuse' przy porcie klawiarury ?

Autor: Kaaz (kaaz_at_aurora.put.poznan.pl)
Data: Thu 06 May 1999 - 00:10:54 MET DST

Robert Wojciechowski napisał(a) w wiadomoœci:
<372d8b50.22624791_at_news.icm.edu.pl>...

>Taki maly things tak zatytulowany farbka na laminacie.
Nazwa FUSE okresla sie w elektronice bezpieczniki (ten to akurat
bezp.topikowy)

>Podlaczajac zasilanie kamerki CCD (PC Vision 300) przez
>port klawiatury uszkodzilem chyba ten element albo
>jakis inny a ten wylacza mi zasilanie do klawiaturki.
>
>Jak zapodam impulsik +5V na gniazdo to zasilanie
>sie pojawia do nastepnego np twardego resetu
>albo odlaczenia klawiszy.

????

>Jak zawatowalem to FUSE to komp dziala bez
>zadnych dziwnych objawow .

Pewnie ze dziala bo zwarles spalony bezpiecznik, co w efekcie spowodowalo
"podanie" na to wyjscie napiecia zasilajacego, lecz bez ochrony
przeciwzwarciowej (patrz nizej)

>Tak czy tak kamerki nie moge do tego portu juz podlaczyc
>bo komp wydaje dziwne dzwieki i siada 5V.

Gdy zwarles bezpiecznik ewentualne zwarcie, powoduje zlaczenie napiecia +5V
do masy, przeplyw OLBRZYMIEGO pradu zwarciowego (zasilacz spokojnie
dostarcza ok.20A w zwarciu wiecej-cale szczescie ze podlaczasz to przy
wylaczonym komputerze-przetwornica (zasilacz) wykrywa zwarcie i nie
startuje), gdyby bezpiecznik byl dobry przepalilby sie chroniac w ten sposób
podlaczane urzadzenie i zasilacz.

>Zasilacz jest ATX mobo ASUS TX97E AT/ATX
>kamerka miala specjalna przejsciowke do zasilania.
>
>Kto powinien zaplacic za reperacje i co moze byc uszkodzone.
>Ew. moze sam moglbym wymienic zepsute czesci :)

Uszkodzona na 90% jest przejsciówka.
Naprawa- wymien bezpiecznik na nowy, zwracajac szczególna uwage na jego prad
znamionowy. (jest to prawdopodobnie bezp. do druku), jesli ulegnie ponownemu
uszkodzeniu sprawdz w jakich okolicznosciach i znowu go wymien likwidujac
przyczyne jego uszkadzania.

>PS
>Obawiam sie jednak o swoje 128MB SDRAM :(

Nie ma o co. W momencie zwarcia powstaje przepiecie na wszystkich liniach
zasilajacych- jednak w momencie zalaczenia zwartego ukladu logika
przetwornicy nie pozwoli jej wystartowac a tym napiec nie powinno byc (co
innego gdy podlaczasz to przy wlaczonym kompie - wtedy MUSISZ sie bac- czas
zadzialania logiki jest zbyt dlugi i nie ochroni precyzyjnych elem.
elektronicznych)

kaaz_at_aurora.put.poznan.pl