Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Vindex (vindex_at_wirtual.pl)
Data: Mon 26 Apr 1999 - 23:39:29 MET DST

On Sun, 18 Apr 1999 16:26:21 +0200, Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
wrote:

>Hi,
<ciach>
>To jest IMHO optimum - od 64 MB na NT można bardzo ładnie pracować.

Wszystko zalezy co robisz na tym komputerze. Zapewniam Cie ze na
Delphi 4.0 + CrystalReports + MSSQL to 128 MB moze nie starczyc ...

<ciach>
>Odpowiednio go sobie skonfigurowałem i przeznaczał prawie połowę
>pamięci na Worda, więc prawie nie swapował :)

Pytanie pomocnice - ile zajmowal Word z tym dokumentem w pamieci? :)

<ciach>
>Jest.

Na oko? Jestes w stanie wychwycic te (maksymalnie) 10 % roznicy? To
gratuluje wzroku

> Wszystko zależy od warunków testu (dokument testowy). Jestem
>w stanie wychwycić taką różnicę.

To jestes niezly - ja nie jestem w stanie :)

<ciach>
>Akurat pamięć tutaj nie grała roli, bo Pentium ma Win98, a K5 grzęźnie
>w NT, więc szanse pamięciowe się wyrównują.

Nadal niekoniecznie - ale juz blizej :)

> A komputery poza Wordem
>miały porównywalną szybkość.

Tylko nadal nie wiesz czy to kwestia plyty, twardego dysku, procesora
czy SO ...

<ciach>
>97. I da się pracować, aczkolwiek z niektórymi zadaniami trzeba se
>dać spokój i siąść do serwera, bo będzie kilka razy szybciej.

Dokladnie :) A co do okreslenia "da sie pracowac" - na 486 100 MHz +
12 MB + W95 + Word 97 tez da sie pracowac. Chociaz ja nazwalbym to
raczej meczarnia :)

<ciach>
>Nie włożę :) K5 ma zasilanie 3.6 V, a moja płyta obsługuje tylko
>dual voltage i to do 3.45 V :)

Na 3.45 K5 rowniez pracuje - wiec to nie jest problem :)

<ciach>
>Może zrobię. Na razie wolę nie grzebać, bo działa po 14 godzin na
>dobę i nie mogę go wyłączyć.

To byla tylko sugestia :)

>K6-2 nie wymaga żadnych specjalnych pamięci - sam pracowałem długo
>na 64 MB EDO 60 ns (moja płyta ma 2 DIMMy i 4 SIMMy).

Owszem - ale wtedy pamieci nie pracuja tak jak powinny - co odbija cie
na wydajnosci. 4.5 * 66 <> 3*100

>Zasilanie 2.2 V
>zaś jest nawet na starym Asusie P55T2P4

Tylko kombinujac - to nie jest standardowe napiecie dla tej plyty.
Mnoznikow powyzej 3.5 tez nie osiagniesz na niej bez przerobek

> - na innych płytach pewnie też
>bo jest kwestią ustawienia odpowiedniej kombinacji rezystorów regulatora
>napięcia.

+ odpowiednie modyfikacje mnoznika. Wikeszosc starych plyt nie
obsluguje BF2

<ciach>
>Dlaczego by nie? Skoro "bywa" - weź Quake II i na komputerach
>z Voodoo I uruchom go. Na K6-2 powinien być szybszy.

Teoria :) A Q2 jest przykladem naaciaganym bo wymaga odpowiedniej
konfiguracji (karta 3Dfx'a)

<ciach>
>K6-2. K6 już się w sklepach nie spotyka, więc skróciłem nazwę. Zresztą między
>K6 i K6-2 nie ma w zasadzie żadnej różnicy poza 3DNow.

I czestotliwosciami pracy - K6 400 nie widzialem :)

<ciach>
>Niestety obecnie tak.

Czemu niestety? To chyba dobrze?

> Jak ja kupowałem, to K6-2 był znacznie tańszy.

Od Celerona? Znaczy trafiles w zly moment :)

>W tej chwili tylko troszeczkę. Ale niedługo może znowu się to zmieni -
>Intel wycofuje wolniejsze Celerony, a szybsze nie tanieją aż tak
>szybko. A K6-2 300 ciągle jeszcze można kupić.

C300 A rowniez - a C300A PPGA bedzie mozna kupic przynajmniej do konca
roku

<ciach>
>Ale olbrzymia większość komputerów jest właśnie takich.

Ale dotyczy to _calosci_ overclockingu a nie tylko wycinka

>Obecnie średnia wiedza na temat składania komputerów jest
>żałosna - może to i lepiej, bo mam robotę ;)

 :))))))))

<ciach>
>Ale najczęściej właśnie to robią. I efekty są straszne.

To juz ich problem :)

<ciach>
>Na tym konkretnie krześle jest niebezpieczne :) I tak samo: overclocking
>kiepskiego sprzętu też jest niebezpieczny.

Co nie znaczy ze _calosciowo_ overclocking jest niebezpieczny - wymaga
po prostu myslenia. Tak jak wszystko

<ciach>
>Od _paru_, jak sam pisałeś. Dokładnie chyba od czterech czy pięciu.

Nie bede sie czepial :)

<ciach>
>_Bez tej pamięci_. Na samym jednym 64 MB SDRAMie NECa działa wspaniale
>na szynie 112. Po dołożeniu tego drugiego (64 MB "MK" PC100 - jakiś
>no-name :( ) komputer jest martwy i trzeba wracać do 100 MHz.

No tak - tego nie napisales :)

<ciach>
>Ale lepiej jest mieć koprocesor dwa razy wolniejszy niż w Intelu, niż
>sześć :)

A jeszcze lepiej nie miec wolniejszego :)

> A Celeron teraz będzie IMO prawdopodobnie relatywnie drożał
>w związku z wycofywaniem C300A i pewnie niedługo C333.

Obawiam sie ze niespecjalnie. C300A jest nadal dostepny - i to w obu
wersjach

<ciach>
>Z ALI widzę problem. Są tragiczne. VIA za to działa całkiem dobrze -
>mam dobre doświadczenia z MVP3, a niedawno widziałem komputer z Apollo Pro
>i też działał całkiem nieźle (nawet z i740).

Tyle ze wolno. Jakies 10% wolniej od BX'a czy LX'a - takie jest zycie

<ciach>
>BX ma też chyba inne bufory mostka PCI i kilka innych drobiazgów.

Dokladnie - drobizgow. Na wydajnosci sie to nie odbija

>Daje też możliwość wymiany Celerona na PII 100 MHz w momencie, gdy PII
>będzie można tanio kupić.

P2 zawsze bedzie drozszy od Celerona - kwestia kosztow. A zanim P3
odpowiednio stanieje to beda nowe chipset'y

<ciach>
>Nie mam doświadczeń. Ale ogólnie ALI nie polecam. Lepiej VIA :)

A myslisz ze te Alladiny to co? :))) Zajrzyj na strone VIA :)))

<ciach>
>Często robię kilka rzeczy na raz (np. kilka kompresji WAV->MP3,
>albo jednoczesna obróbka pliku WAV i edycja w Wordzie). Wtedy
>dwuprocesorowa maszyna nie nudziłaby się.

Za to w zadaniach wymagajacych tylko jednego procesora bylaby
wolniejsza od jednoprocesorowej. Do tego dochodzi mniejsza
podkrecalnosc, wieksze wymagania w stosunku do procesorow i cena. IMHO
nie warto - chyba ze masz serwer, pracujesz w PhotoShopie , 3DS albo
LightWave'ie

<ciach>
>Oczywiście, że nie. Trudno pod NT korzystać z DOSa. Zresztą do
>czego Ci jest DOS? Wszystkie DOSowe gry działają świetnie w
>Windowsie 9x.

Obys sie nie zdziwil :) Gdyby tak bylo to wiekszosc ludzi by na to nie
narzekala. Zreszta w W9x te gry rowniez uruchamiaja sie w DOS'ie :)

<ciach>
>Ciekawe, sam testowałem SB 128 PCI w komputerze na MVP3 pod NT i 98
>i bardziej bezproblemowej karty jeszcze nie widziałem.

Bo nie testowales jej w DOS'ie

<ciach>
>DOSa można sobie podarować,

Czemu? Bo Ty go nie uzywasz? Znam takich dla ktorych takie
stwierdzenie jest herezja

> a w Windowsie NT i 98 nie stwierdziłem
>żadnych problemów. Karta przeszła kilkudniowe testy bez zająknięcia.

U mnie przeszla polroczne testy - i to bynajmniej nie bez zajaknienia
:)

<ciach>
>Ale była najtańsza.

Nie byla. W momencie kiedy kupowalem Millenium 2 AGP Viper byl drozszy
o 100 zl

<ciach>
>Czasem gram :) Ostatnio w SimCity 3000 :-))))

No widzisz :)

Pozdrowienia

Vindex
dzial hardware magazynu Wirtu_at_l - www.wirtual.pl