Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 29 Apr 1999 - 10:13:49 MET DST

Hi,

Vindex wrote:

> Wszystko zalezy co robisz na tym komputerze. Zapewniam Cie ze na
> Delphi 4.0 + CrystalReports + MSSQL to 128 MB moze nie starczyc ...

Bo Delphi 4.0 jest przerośnięte i nad miarę nadęte, a cała reszta
tylko trochę lepsza :) Przyjemne pisanie programów kosztuje.

> Pytanie pomocnice - ile zajmowal Word z tym dokumentem w pamieci? :)

Nie pamiętam, ale między 35 a 50 MB. Jak kiedyś będę miał okazję,
to sprawdzę to dokładnie.

> Dokladnie :) A co do okreslenia "da sie pracowac" - na 486 100 MHz +
> 12 MB + W95 + Word 97 tez da sie pracowac. Chociaz ja nazwalbym to
> raczej meczarnia :)

Bo to jest męczarnia. Ale to samo na komputerze, który wymieniłeś,
byłoby już bardzo normalną pracą nawet pod NT.

> Na 3.45 K5 rowniez pracuje - wiec to nie jest problem :)

Bredzisz :) K5 z serii ABQ posiadany przeze mnie ma nominalne
napięcie pracy co najmniej 3.52 V i zapewniam, że na 3.45 V nie
działa stabilnie. Dlatego trzymam go na 3.6 V. Zresztą widziałem
już wiele wieszających się K5 ABQ ustawionych na 3.45 V - zawsze
przestawienie na 3.6 V rozwiązywało problem.

> Owszem - ale wtedy pamieci nie pracuja tak jak powinny - co odbija cie
> na wydajnosci. 4.5 * 66 <> 3*100

Znowu bredzisz :) MVP3 obsługuje pamięci asynchronicznie i procesor, cache
i szyny były taktowane 3x100, a jedynie pamięć miała 66 MHz (częstotliwość
AGP podawana na pamięci). To samo zresztą można zrobić z SDRAMami - ostatnio
dałem znowu szynę 112 MHz włączając pamięci na 75 MHz. Przy 3x112 komputer
był wyraźnie wolniejszy, niż przy moim obecnym 3.5x100.

> Tylko kombinujac - to nie jest standardowe napiecie dla tej plyty.

Dlaczego nie? Po prostu udokumentowane były tylko niektóre napięcia.
Reszta to wynik drobnego odkrycia jakiegoś fascynata i pozwala uruchomić
wiele procesorów bez żadnych przeróbek sprzętowych płyty.
Asus P/I-P55T2P4 rulez :-))))

> Mnoznikow powyzej 3.5 tez nie osiagniesz na niej bez przerobek

Rzeczywiście, nie. Ale 3.5x83 to 290 MHz, a T2P4 wspaniale pracuje
przy 83 MHz przy dobrych pamięciach EDO i odpowiednich dyskach i
kartach.

> + odpowiednie modyfikacje mnoznika. Wikeszosc starych plyt nie
> obsluguje BF2

Słyszałem, że K6 nie ma już mnożnika x2 na rzecz x4 - jest to
prawda? Wtedy problem z BF2 trochę by się zmniejszył.

> I czestotliwosciami pracy - K6 400 nie widzialem :)

Ale K6 300 jeszcze był :)

> Od Celerona? Znaczy trafiles w zly moment :)

Czemu zły? W przypadku komputerów zawsze są złe momenty - skąd wiesz,
że za tydzień nie nastąpi nagła obniżka Celeronów 400 czy K6-3 450?
Musiałem kupić komputer, to kupiłem najtańszy dobry - Celeron A wtedy
dopiero wchodził, a PII było i nadal jest nieporozumieniem do kompu-
terów domowych.

> C300 A rowniez - a C300A PPGA bedzie mozna kupic przynajmniej do konca
> roku

To dobrze :) Niedługo mnie czeka składanie kolejnego komputera
i chciałbym C300_at_450 :)

> Dokladnie - drobizgow. Na wydajnosci sie to nie odbija

A HX od VX też się głównie różnił buforami PCI i jednak różnica
wydajności była wyraźna.

> A myslisz ze te Alladiny to co? :))) Zajrzyj na strone VIA :)))

Że co? Dotychczas byłem na 100% pewien, że VIA to VIA Apollo, Apollo
Pro i Apollo Pro+, a ALI to ALI Aladdin. Zresztą strona ALI to potwierdza
- Aladdin jest ich produktem. Skąd masz takie rewelacje?

> Za to w zadaniach wymagajacych tylko jednego procesora bylaby
> wolniejsza od jednoprocesorowej. Do tego dochodzi mniejsza

Nieznacznie mniejsza wydajność. W NT zawsze coś się dzieje wielo-
wątkowo - a nawet głupie przewijanie się tytułu piosenki w otwartym
teraz zaraz obok i nic nie robiącym WinAMPie zżera czas procesora.

> Obys sie nie zdziwil :) Gdyby tak bylo to wiekszosc ludzi by na to nie
> narzekala. Zreszta w W9x te gry rowniez uruchamiaja sie w DOS'ie :)

Ale w w9x karty PCI mają emulację nawet bez SBLinka. Uruchamiałem
grę DOSową pod w98 na SB128 PCI pod MVP3 i mimo moich obaw działała
od razu bez żadnych problemów.

> Bo nie testowales jej w DOS'ie

Testowałem - w oknie DOSowym. Działała znacznie lepiej, niż sobie
wyobrażałem - po prostu działała normalnie i bez problemów.

> Czemu? Bo Ty go nie uzywasz? Znam takich dla ktorych takie
> stwierdzenie jest herezja

IMO DOS w tej chwili jest już dawno przegrany i należy go jak naj-
szybciej zastąpić. Niekoniecznie Windowsami, ale choćby Linuxem -
jest niewiele bardziej wymagający od DOSa, a na pewno bardziej
rozwojowy i współczesny. Bastionem DOSu są programy biurowo/firmowe,
a te nie muszą mieć dźwięku - w innych zastosowaniach DOSEmu czy okno
DOSu zapewnią znacznie lepsze warunki :)

--
Pozdrowienia,