Re: Protesty inaczej.

Autor: Moi (Moi_at_w.pl)
Data: Sat 26 Dec 1998 - 00:05:57 MET

UWAGA : bardzo prosze o przeczytanie ponizszego postu do konca.
Byc moze znajdziesz w drugiej jego czesci ciekawe, nieznane szerzej
informacje (odrobilem lekcje - w miare mozliwosci, jestem technicznie
ignorantem).

Marcin Jagodzinski napisał(a) w wiadomoœci:
<368b309a.2964107_at_news.rubikon.net.pl>...
>Może to nie temat na Wigilię, ale zastanawia mnie od pewnego czasu, kiedy
>zaprotestują providerzy

Szczerze mowiac, licze na to od dawna. Kwestia jest przeciwko czemu.

> i ci, którzy korzystają z płatnych kont dial-up i
>stałych, przeciwko temu, że finansują dostęp do światowego Internetu
>każdemu, kto zadzwoni pod numer TPSA. Przecież te łącza (do USA) są
>opłacane właśnie z tych pieniędzy.

Czy jestes pewien, ze TePSA nie wspolfinansuje tych laczy?
Przeciez korzysta z nich jak kazdy inny _ISP_.

> Provider inwestuje w sprzęt, w opłaty
>dla TPSA, a i tak transfery do USA są beznadziejne, bo TPSA oddaje część
>przepustowości za darmo wszystkim. Czy organizatorzy protestów zdają sobie
>z tego sprawę?

Czy organizatorzy - nie wiem, zwolenicy - niektorzy tak. Jednakze :

- kwestia 'darmowosci' jest dyskusyjna i tluczona na listach, nie bede
powtarzal;
- czy oplate za przedmiotowe lacza jest liczona dla ISP-a w proporcji do
   * ilosci Mb transferow,
   * ilosci abonentow,
   * ilosci ISP-ow w PL?;
- czy zdajesz sobie sprawe, ze od 1996 koszty uzytkowania laczy
   miedzynarodowych potanialy szesciokrotnie?;
- czy zdajesz sobie sprawe z tego, ze koszty uzytkowania tych laczy
zmniejszy sie
  niebawem dramatycznie dzieki technologii WDM na kablach swiatlowodowych
  (Wave Division Multiplexing - krotko mowiac, polega to na tym, ze stosuje
sie
  na jednej parze swiatlowodowej wiele kanalow dzieki zastosowaniu roznych
  barw w miejsce jednego swiatla bialego <genialne w swojej prostocie!>),
  ktore dramatycznie zwiekszaja 'bandwidth' (250-krotnie!!!), a nie wymagaja
  duzych inwestycji. Przewiduje sie, ze WDM obnizy koszty o 99% !!!!!!!!!;
- czy zdajesz sobie sprawe z faktu, ze technologia zwiazana z polaczeniami
  Internetowymi potaniala od 1996 o 45%?;
- dlaczego ISP-owie polscy nie potrafia sie zorganizowac miedzy soba,
  jak chocby bardziej konkurencyjne stacje TV w sprawie platform cyfrowych?
- dlaczego ISP-owie nie 'lobbuja' srodkow masowego przekazu, decydentow,
  czasopism internetowo-komputerowych i wielu innych osrodkow opinio-
  i prawotworczych. Przeciez ktos, do cholery, jest Providerem dla Sejmu,
  Kancelarii Prezydenta, Gazety Wyborczej, etc.?;
- dlaczego polscy ISP-owie nie naleza do najbardziej agresywnego i
skutecznego
  stowarzyszenia EuroISPA, ktore walczy z molochami telekomunikacyjnymi typu
  France Telecom, British Telecom, Deutsche Telekom, Italian Telecom,
  Telefonica de Espania i innymi (wkrotce z czeskim Telecomem!) dokladnie
  w takim zakresie, w jakim powinni walczyc polscy ISP-owie :
  * praktyki monopolistyczne (predatory practices);
  * smutno-smieszne warunki cenowe (ridiculous pricing permitted or
     encouraged by biased regulators);
  * zblizenie sie, chocby, do warunkow ryczaltow ISP-Operator w USA, ktore
    sa srednio 16-krotnie (!) nizsze od srednich europejskich;
  * obnizenie oplat za lacza miedzynarodowe (w Europie), ktorych struktura
    (cen) powoduje, ze dzierzawa lacza Calais-Dover (30 km) kosztuje
    tyle samo, co Calais-Virginia, USA;
  * zniesienie monopolu na budowe laczy miedzynarodowych dla
    Telecom'ow;
  * stosowanie dumpingu (British Telecom);
  * ukrywanie rzeczywistych wynikow finansowych z dzialki Internetowej
     przez zabiegi ksiegowe (cross-subsidies) w obrebie grupy kapitalowej;
  * niszczenie konkurencji prywatnych ISP-ow;
  * rowniez ze stronniczym ustawodawstwem, sankcjonujacym praktyki
     Telecom'ow :
    ~ wiekszosc pracownikow branzowych resortow wywodzi sie
       z bylej kadry Telecomow,
    ~ ich wiedza techniczna jest zatrwazajaca (technical ignorance often
       startling),
    ~ brak podstawowej wiedzy w zakresie specyfiki Internetu,
    ~ wydawanie stronniczych decyzji i orzeczen przez organy administracyjne
       i arbitrazowe na korzysc monopolistow,
       znasz to skads ???????
  * w rezultacie - przywrocenie srodka ciezkosci europejskiego Internetu
    ze Stanow Zjednoczonych (jako posrednika w transmisji) do Europy,
    ergo - unikanie amerykanskiego haraczu za to posrednictwo w wysokosci
    50% za lacza typu Global - slowem wsparcie finansowe europejskich
    Providerow zamiast jankeskich, czy, inaczej mowiac, odejscie od rozwoju
    europejskiego Internetu poprzez 'kupowanie' go od amerykanow;

Reasumujac, protestujcie kochani ISP-owie, bo dawno powinniscie
to zrobic. Tylko nie pieprzcie nam, ze protest 0202122-owcow jest
glupota i dziecinada, bo wroga mamy wspolnego.
Sam (oprocz 2 Mb w pracy) wykupilem dwa abonamenty u ISP-ow
i gowno z tego mam. Lacze sie przez TePSE, bo transmisja jest,
niestety, lepsza przez 0202122. Myslalem o ISDNie, ale proby
sciagniecia u kumpla przez ten kanal pdf'ow (z ktorych miedzy innymi
pochodza powyzsze informacje) okazala sie tak samo skuteczna
przez TePSE, jak przez ISDN i sztywne lacze w pracy. Bottleneck'a
do USA (czytaj: do Europy) nie rozwiaze nic, procz poprawy
przepustowosci laczy. NASKowa jaskolka wiosny nie czyni dla
wszystkich.

Pozdrawiam zatem swiatecznie i zachecam do polaczenia sil
_wszystkich_ dial-up'owcow i ISP-ow w walce z trudnym(i)
przeciwnikiem(-ami).

Moi
P.S. Zainteresowanym sluze zrodlami, wiekszosc - to pdf'y
        100-600 k - materialy ze zrodel OECD - trop zapodal
        Marcin Jagodzinski - dzieki.