Re: BX, LX, TX i jeszcze inne - czym to sie rozni? [przydlugawe]

Autor: Krzysztof J. Trybowski (trybik_at_friko.onet.pl)
Data: Sat 19 Dec 1998 - 13:35:53 MET

>Czy jest jakas istotna roznica miedzy plytami o powyzszych oznaczeniach?
kolosalna

Zacznijmy od tego, że sa to oznaczenia chipsetu komputera. Chipset to zaspol
ukladow, ktory zajmuje sie zarzadzaniem plyta glowna: od niego zalezy
wymiana danych miedzy pamiecia a sterownikami dyskow, procesorem i cache,
czy kartami rozszerzen... Naprawde mnostwo rzeczy od tego zalezy:
czestliwosc taktowania magistrali systemowej, dozwolona ilosc zaistalowanej
pamieci RAM, mozliwosc obslugi SDRAMU, kilku procesorów czy szybkiego trybu
kontrolera dysków EIDE: UDMA/33.

Róznica miedzy BX, LX TX i innymi
=================================

Chipsety popularnie nazywane BX, LX, EX to chipsety dla plyt procesora
Pentium II. Ich pelne nazwy to 440BX, 440LX itd... Pierwszym z tej serii byl
440FX i byl to chipset dla Pentium PRO.
Potem uzywano go do pierwszych plyt Pentium II, az wymyslono LX. Nie jestem
pewien, ale zdaje mi sie, ze wprowadzono obsluge SDRAM, UDMA/33 i pewnie
wielu innych rzeczy... Potem Wprowadzono BX -- najpopolarniejszy dzis
chipset. Najwieksza nowoscia jest obsluga FSB 100 -- stu-megahercowej
magistrali systemowej. Potem jeszcze powstal chipset EX, ktory jest
przeznaczony do procesorow Celeron (przy czym procesory Celeron bardzo
dobrze czuja sie takze na LX i BX). EX jest dosyc uproszczonym chipsetem. Sa
jeszcze chipsety NX, ZX i jeszcze chyba jakis... NX jest do Pentium II Xeon,
ZX to podobno uproszczony BX (nie ma obslugi kilku procesorów, umożliwia
cache'owanie tylko 265MB RAM i nie wiem co jeszcze).

Istnieje tez druga linia chipsetów. 430FX, 430 HX, 430VX i 430TX. Sa to
chipsety dla Pentium.
Pierwszym byl 430FX (to zupelnie co innego niz 440FX). Jak na czasy w
ktorych powstal byl super. Wszyscy sie nim zachwycali, bo dystansowal
istniejace wtedy chipsety UMC, SIS, VIA... Potem wprowadzono HX. W zamysle
mial byc przeznaczony do serwerów i mocniejszych komputerów. Mógl cacheowac
duzo ramu, obslugiwal systemu wieloprocesorowe. Potem wprowadzono VX, ktory
byl nastepca FX-a: nie mial tego co mial HX, tzn. nie obslugiwal syst.
wieloproc., mogl cachowac mniej ramu, byl pozbawiony jakis buforów, ktore
znacznie przyzpieszaly komunikacje z procesorem. Ale obslugiwal nowy typ
pamieci: SDRAM. Potem stworzono TX -- nastepce VX-a. Obslugiwal UDMA/33.
Chipset HX nie doczekal sie swego nastepcy. Intel stwierdzil bowiem, ze
serwery nalezy stawiac na Pentium Pro i chipsecie 440FX. Wszystkie te
chipsety sa produkcji Intela i cala jego linia 430 nie jest juz produkowana.
W tej chwili dobre chipsety dla plyt Pentium - Socket 7 - a wiec tych, do
których wchodzi m.in. AMD K6 i K6-2 robi firma VIA (np. chipset Apollo
MVP-3).

Jesli chcesz dowiedziec sie dokladnie co ma, a czego nie dany chipset,
zagladnij na Tom's Hardware Guide http://www.tomshardware.com/ -- tam jest
dokladny chipset guide. Oczywiscie po angielsku.

>Czy w ogole plyta ma duzy wplyw na szybkosc dzialania komputera ?
kolosalny. chyba juz wiesz dlaczego? to, ze plyty z różnymi chipsetam maja
rózne szybkosci dzialania to oczywiste. ale nawet plyty z tymi samymi
chipsetami moga sie roznic w wydajnosci... ale wydajnosc to nie jedyne
kryterium przy wyborze plyty glownej...

Na koniec zaznaczam, ze pisalem z pamieci i moglem sie gdzieniegdzie
"rypnac". Ale mam nadzieje za napisalem z grubsza prawde.

--
Krzysztof J. Trybowski
http://www.kki.net.pl/ktrybow