Re: Do fachowców od Linuxa

Autor: Grzegorz Gierlik (gregg_at_lo13.univ.szczecin.pl)
Data: Fri 20 Nov 1998 - 16:11:18 MET

Highlander <rhare_at_alpha.net.pl> wrote:
> Przepraszam wszystkich, że nie ta grupa ale wiem, że pisze
> tutaj dużo osób którzy używają systemu jaki podałem w nagłówku.
> Mam takie pytania:
> Na ostatniej płytce PCWK jest coś takiego jak S.u.S.E. Linux 5.3.
> Jak czytałem o Linuxie to zawsze było albo o RedHat-cie albo
> o Slackware. Co to jest za Linux na tej płytce i czy warto to próbować

Więc tak:
RedHat, Slackaware, Debian to nazwy dystrybucji systemu operacyjnego
Linux. Różnią się one zakresem oprogramowania (przeważnie podzielonymi
na pakiety) z jakimi są dostarczane. Każda dystrybucja ma swoje wady i zalety,
np. RedHat jest łatwy w instalacji (dla kogoś kto ma podstawowe
pojęcie o budowie komputera).
S.u.S.E to niemiecka firma produkująca jedną z dystrybucji. Słynie,
między innymi, z dostarczania systemem X-Window (coś w _rodzaju_ MS-Windows,
ale nie jest to GUI) serwerów dziwnych (= najnowszych) kart graficznych,
np. Riva.

> instalować (chciałbym wreszcie zobaczyć jak działa ten zachwalany
> przez niektórych system) ? Pytanie drugie ile miejsca na dysku to
> zajmuje ? Chodzi mi o to, że na tej płytce ma to ponad 400 MB ale
> domyślam się że pewnie jest tam sporo niepotrzebnych mi sterowników.

Niestety większość to oprogramowanie...

> Mam całkowicie wolny dysk ale ma tylko 170 MB. Czy ten Linux
> zmieści się na tym ? Czy może być tak, że na jednym dysku będzie Linux

U znajomego zainstalowałem Linux'a na 170MB, ale skorzystać z niego
do pracy to już było trudno. Jeśli naprawdę chcesz zobaczyć jak się
w Linuksie pracuję to przydałoby się więcej miejsca. Ja w domu mam
1GB i jest już trochę za mało wolnego miejsca.

> a na drugim winda i czy jeżeli będę chciał to odinstalować będą jakieś
> problemy ?

Nigdy nie miałem żadnego problemu przy (de)instalacji Linux'a.
Trzeba jednak znać pojęcia:
- partycja
- partycja podstawowa (primary)
- partycja rozszerzona (secondary),
- partycja aktywna,
i dobrze znać angielski --- aby czytać i rozumieć komunikaty.

Jest dużo dobrej (przeważnie) dokumentacji w postaci dokumentów HOWTO.
W RedHat'cie jest ona po polsku.

Jeśli naprawdę chcesz spróbować zainstalować Linux'a na 170MB
skontaktuj się z kimś kto się na tym zna --- będzie wiedział czego
potrzebujesz, a czego nie i jak to zainstalować i skonfigurować
do szybkiej i wygodnej pracy po polsku.

Bez tego obawiam się, że się zniechęcisz --- jeśli jesteś wychowany
na Windows i myszce.

Czeka Cię dużo pracy i nauki, ale naprawdę warto --- pod Linux'em
zobaczysz co to jest stabilność, wielozadaniowość i bezpieczeństwo.

> Z pozdrowieniami

Ja również pozdrawiam. Życzę powodzenia w instalacji i pracy z Linux'em.

--
Grzegorz Gierlik