NTG: Do fachowców od Linuxa

Autor: Piotr Kozłowski (siwus_at_friko.onet.pl)
Data: Thu 19 Nov 1998 - 19:18:23 MET

Dnia Wed, 18 Nov 1998 23:02:54 GMT, Highlander napisał(a):

>Przepraszam wszystkich, że nie ta grupa ale wiem, że pisze
>tutaj dużo osób którzy używają systemu jaki podałem w nagłówku.

No ale co za problem spytać się na p.c.o.l ?

>Mam takie pytania:
>Na ostatniej płytce PCWK jest coś takiego jak S.u.S.E. Linux 5.3.
>Jak czytałem o Linuxie to zawsze było albo o RedHat-cie albo
>o Slackware. Co to jest za Linux na tej płytce i czy warto to próbować
>instalować (chciałbym wreszcie zobaczyć jak działa ten zachwalany
>przez niektórych system) ?

Dość nowa wersja, stosuje pakiety rpm, czyli łatwo
będziesz mógł instalować i odinstalowywać pakiety ogrogramowania, dużo
osób chwali program zarządzający pakietami (YaST), ale dla mnie jest on jakiś
toporny, za bardzo przyzwyczaiłem się do Red Hat'a :-)

>Pytanie drugie ile miejsca na dysku to
>zajmuje ?

Ile przeznaczysz tyle zajmie - akurat Suse jest dystrybucją z którą
przychodzi cała masa pakietów, nie wiem jak PCWK to pociachał

>Chodzi mi o to, że na tej płytce ma to ponad 400 MB ale
>domyślam się że pewnie jest tam sporo niepotrzebnych mi sterowników.
>Mam całkowicie wolny dysk ale ma tylko 170 MB. Czy ten Linux
>zmieści się na tym ?

Zmieścić to się zmieści, ale trzeba wiedzieć jakich pakietów nie
instalować ale jeśli nie miałeś jeszcze do czynienia z Linuksem to nie
wiesz czego nie instalować, więc będzie ciężko :-( Jak się mocno sprężysz
to uda Ci się nawet uruchomić okienka, ale KDE (desktop dla X Window
System) czy gimp (super program graficzny) raczej się nie zmieszczą.
Czyli będziesz w stanie dobrze poznać konsolę i polecenia linuksa -
gorzej z okienkami więc oczu nie nacieszysz. Z 400-500 MB powinno
wystarczyć na początek do pełnego poznania systemu.

>Czy może być tak, że na jednym dysku będzie Linux
>a na drugim winda

Może być

>i czy jeżeli będę chciał to odinstalować będą jakieś
>problemy ?

Nie powinno być żadnych. Skasujesz partycję i odświeżysz MBR/zmienisz
aktywną partycję (zależy gdzie zainstalujesz boot-managera) i nie będzie
Linuksa :-)

Pozdrowienia z Katowic

--
Piotr Kozłowski