Re: Jaka 17tka dobra (niech nawet bedzie droga)

Autor: Tomasz Łukaszewicz (tomasz_at_patrz.adres.w.podpisie)
Data: Tue 17 Nov 1998 - 13:48:31 MET

"Pawel Sikora" <pawel_at_pmc.com.pl> wrote:
>Oto nieuswiadomiony uzytkownik monitora. Badz omamiony reklamami.
>Po co ustawiac 85 Hz, czy obraz drga przy 75 Hz badz 72 ?

   Tak, odczuwam znaczna poprawe komfortu na wspomnianej Futurze 17''
podlaczonej do Matrox Millenium II (na rozdzielczosci 1152x864), gdy
zmienie odswiezanie z 75 Hz na 85 Hz. Ma to zwlaszcza znaczenie przy
gapieniu sie w monitor godzinami, przy bialym tle itp.
   Po nabyciu wspomnianej karty oraz monitora pewien czas poswiecilem
eksperymentom, na podstawie ktorych stwierdzilem, ze zwiekszajac czestotliwosc
odswiezania nie zauwazam pogorszenia ostrosci obrazu, zas wzrok mniej sie
meczy. Oczywiscie, nie neguje tego, ze w innych przypadkach ludzko/sprzetowych
moze byc na odwrot.

>Im mniejszy dot clock tym ostrzejsze sa pionowe krawedzie pixli na obrazie.
>Dlatego trzeba ustawiac jak najnizsze odchylanie, ktore nie daje flickera.

   Zgadza sie, ponadto mniejsze czestotliwosci mniej wykanczaja monitor.
Tyle, ze przy dobrej karcie i ukladach najpowazniejsza przeszkoda, by pionowe
krawedzie byly jeszcze ostrzejsze, jest raczej szerokosc plamki/szczeliny,
a nie znieksztalcenie sygnalu. Zeby sie o tym przekonac, wystarczy przy pomocy
regulatora w monitorze poruszac obrazem na prawo i lewo, obserwujac male
czarne czcionki na bialym tle, przy duzej rozdzielczosci. U mnie (na
trinitronie) okazuje sie, ze gdy jedne pionowe krawedzie robia sie ostrzejsze
podczas takiej regulacji, to inne robia sie mniej ostre - bo te pierwsze
zaczynaja przypadkowo trafiac dokladnie w szczeliny w kineskopie, a te drugie
trafiaja akurat na styki dwoch sasiadujacych szczelin.

--
Tomasz Łukaszewicz                 o          |  ,,Jeszcze nigdy tak nie było,
Student V roku informatyki UW     o   ___     |  żeby jakoś nie było.''