Re: Jaka 17tka dobra (niech nawet bedzie droga)

Autor: Pawel Sikora (pawel_at_pmc.com.pl)
Data: Tue 17 Nov 1998 - 13:42:26 MET

Tomasz Łukaszewicz napisał(a) w wiadomości: ...

> Zalezy, do czego ma to sluzyc. Sam mam od roku CTX-1792UA Futura 17''
>i jestem zadowolony (dzialam na 1152x864, 100Hz). Zalety to ostrosc,
kolory,
>wysokie czestotliwosci odswiezania i plaski w pionie ekran (bo Trinitron).
>Wady: geometria w niektorych czesciach ekranu moglaby byc lepsza, na
kineskopie
>widoczne druciki - jak to w trinitronie.
> Najlepiej wybrac monitor na podstawie samodzielnie przeprowadzonych
testow.
>Moim zdaniem, nalezy je przeprowadzac w trybach 1152x864 i 1280x1024.
(Mniejsze
>rozdzielczosci to marnowanie mozliwosci monitora 17'', a na wiekszych po
>prostu wszystko jest za male.) W obu z tych rodzielczosci czestotliwosc
>odswiezania powinna byc ustawiona przynajmniej na 85 Hz. No, i sprawdzasz

Oto nieuswiadomiony uzytkownik monitora. Badz omamiony reklamami.
Po co ustawiac 85 Hz, czy obraz drga przy 75 Hz badz 72 ?

Jesli ustawimy wysokie odswiezanie pionowe, to proporcjonalnie wzrasta
czestosc odchylania poziomego oraz tzw. dot clock czyli czestosc
potrzebna do taktowania pojedynczego pixla. A to w oczywisty sposob
pogarsza ostrosc obrazu z powodu tlumienia na kablach i ukladach karty
i monitora przenoszacych sygnaly do jakiegos tam pasma np. do 200Mhz.

Im mniejszy dot clock tym ostrzejsze sa pionowe krawedzie pixli na obrazie.
Dlatego trzeba ustawiac jak najnizsze odchylanie, ktore nie daje flickera.
Wartosc ta jest osobniczo rozna. Moj ojciec uznaje za superstabilny obraz
60 Hz. Ja ok 72 Hz na kineskopie w Viewsonicu PT775
(flicker zalezy tez od dlugosci poswiaty luminoforu).

Pawel/

>wowczas ostrosc i geometrie. Uwaga: w sklepach czasem monitory sa
podlaczone
>do rozgaleziacza: aby monitor naprawde wyprobowac, musisz podlaczyc go
>bezposrednio do karty graficznej, bez zadnych rozgaleziaczy i przedluzaczy.

Mozna sobie dodatkowo karte graficzna pozbawic cewek
przeciwzakloceniowych dla poprawy ostosci.

>--
>Tomasz Łukaszewicz o | ,,Jeszcze nigdy tak nie
było,
>Student V roku informatyki UW o ___ | żeby jakoś nie było.''

Tez tam studiowalem. :)