Re: Piętnuję wszystkich złodzieji oprogram

Autor: Marcin 'Qrczak' Kowalczyk (qrczak_at_knm.org.pl)
Data: Wed 11 Nov 1998 - 09:17:49 MET

On Wed, 11 Nov 1998, Robert Golebiewski wrote:

> Poza tym, problem piractwa w postaci powielania programow jest rzecza
> w pewnym sensie nowa. Skoro mimo to firmy i budzet jakos wychodza na
> swoje, niebezpiecznie jest ingerowac w zastany status quo.

To żaden argument, bo tak samo można uzasadniać każdą zbrodnię. Można
powiedzieć, że skoro mimo napadów w ciemnych ulicach ludzie ogólnie żyją,
należy nie przejmować się tymi napadami - widać tak ma być.

> A ci obrazeni na swiat programisci przypominaja troche aktorow, na
> ktorych sztuki nikt nie przychodzi. Maja pretensje do widzow, ze
> ogladaja taki sam spektakl na ulicy, bo taniej i w lepszym wydaniu.

Zła analogia - gdyby ludzie po prostu nie używali ich programów, tylko
programów konkurencji, to złego słowa bym na nich nie powiedział. Ale
piraci używają! To tak, jakby przychodzili na występy tych aktorów bez
biletu.

> Programisci od Photoshopa ani od Worda nie narzekaja na piractwo.

Skąd wiesz?

> Z reguly sa to ludzie, ktorym wydawalo sie, ze to klienci sa dla nich.
> Niestety Panowie, jest zupelnie odwrotnie. Poza tym, co nie podlega
> dyskusji, mamy kapitalizm.

W normalnym kapitaliźmie fakt, że firma olewa klientów, powoduje, że ci
klienci idą do konkurencji. To jest w porządku. Ale nie, żeby niedoszli
klienci ich okradali!!! Nie podoba się firma - nie korzystaj z ich usług.
Nie ma usprawiedliwienia dla korzystania bez zapłaty.

> Piractwo, to cos jak "straty wkalkulowane". Inaczej firmy typu
> Electronic Arts nie wydawalyby milionow na targi.

Miałem już nie odpowiadać w tym wątku, ale nie zdierżyłem. Jejku,
równie dobrze można powiedzieć, że dostanie pałką po głowie jest stratą
wkalkulowaną, bo inaczej ludzie nie wychodziliby z domu po dzudziestej
pierwszej - wychodzą, więc widocznie chcą dostać pałką po głowie, więc
należy na to spokojnie pozwolić.

> Jezeli wiec niewidzialna reka rynku Panu programiscie mowi, ze nie chcoa
> go kupowac, uruchamia mechanizm obronny krzyczac :PIRACI!.

Gdyby nie kupowali i nie korzystali, nie krzynąłby "piraci". Gdyby
niewidzialna ręka rynku dowiodła, że ich programy nie są potrzebne albo są
droższe niż programy konkurencji o podobnych możliwościach, nie byłoby
problemu. Pretensje nie są o niekupowanie programów, tylko o korzystanie
z nich bez zapłaty!

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak_at_knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/