Re: Problem z dyskiem Segate ST3850A - ludziska pomóżcie proszę!!!

Autor: Marcin Bieńkowski, CHIPLab (bienkowski_at_chip.pl)
Data: Tue 03 Nov 1998 - 11:36:15 MET

Wina leży w starej konstrukcji płyty głównej komputera w zasadzie
umożliwia ona obsługę dysków tylko do 540 MB. Ustawione parametry są
poprawne i tak należało ustawić dysk, ponieważ nie sądze aby dało
zrobić się upgrade BIOS-u najlepiej podzielić dysk na dwie partycje,
z pierwszą poradzi sobie BIOS z drugą bedzie współdziałał Windows
95/98 (nie korzysta z BIOS-u). Drugim sposobem jest użycie programów
formatujących w nietypowy sposób i uruchamiających system bez użycia
biosu. O ile mnie pamięć niemyli to jednym z nich był On-Track
Manager.

--
Marcin Bieńkowski
CHIPLab
> Dzień dobry!
>
> Mam stary już komputer i dość duży problem. Ale po kolei.
>
> Komputer to Optimus, 486SX, płyta Classic PCI, 16 mb ram. Do tego
podłączony dysk NEC'a 345 mb.
> Ostatnio miałem możliwość wypożyczenia na czas nieokreślony dysku
Segate ST3850A (1648 cyl, 16 head,
> 63 sect, pojemność 850,5 mb - dane spisane z obudowy dysku). Cały
przeszczęśliwy (dla mnie każde 0,5
> mb jest na wagę złota...) podpiąłem go do rzeczonego komputera,
odpinając wcześniej dysk NEC'a.

> I teraz zaczęły się schody. Otóż dysk nie chciał wystartować - był
widziany przez BIOS, ale nie
> ruszał dalej. W BIOS'ie musiałem zmienić następujące ustawienia w
sekcji Advanced CMOS Setup:
> IDE DMA Transfer Mode: Type F (dostępne są jeszcze: Disabled,
Standard, Type B)
> IDE Multiple Sector Mode: 32 b/s (dostępne są jeszcze: 1, 2, 4, 8,
16, 64 s/b)
> IDE Translation Mode: LBA (dostępne są jeszcze: Auto, Std CHS, Ext
CHS)

> Niby wszystko w porządku. Dysk pracował, zainstalowałem na nim
oprogramowanie. Po jakichś trzech
> godzinach musiałem po raz kolejny przereseteować komputer. Jakież
było moje zdziwienie, gdy komputer
> wyświetlił informację o, iż "Nie znaleziono sektorów na dysku C".
Jakikolwiek start Windows stał się
> niemożliwy. Podejrzewam, że coś nie tak ustawiłem w BIOS. Pytanie
tylko co?

> Mam AmiBIOS z 1992 roku.
>
> Za wszystkie odpowiedzi serdecznie dziękuję i proszę o przesłanie
ich na priv - nie subskrybuję tej