Re: Co to jest UMA?

Autor: Tomasz \ (spam.hater_at_dummy.domain)
Data: Tue 06 Oct 1998 - 13:00:56 MET DST

Bartek Pietrzyk napisał(a) w wiadomości:
<6vaqas$pma$1_at_blurp.memax.krakow.pl>...

>Unified Memory Architecture o ile sobie dobrze przypominam. Jest to
>rozwiazanie, w ktorym nie ma np. osobnej pamieci karty graficznej i pamieci
>operacyjnej komputera - karta grafiki korzysta z normalnego ramu. Bylo
>stosowane w niektorych plytach glownych SIS-a, zeby potanic konstrukcje -
>nie potrzeba wtedy (dosc drogich) specjalizowanych ukladow pamieci
>SGRAM/MDRAM/WRAM (wpisz tu co chcesz) dla karty graficznej. Dzialalo to
>tylko z karta odpowiednio przystosowana (a raczej dedykowana) dla takiej
>architektury.

karta graficzna jest zintegrowana z chipsetem (i na tym właśnie polega UMA),
ale możesz ją wyłączyć i sprzęt będzie działał z każdą inną

>Wada rozwiazania jest mniejsza wydajnosc, przynajmniej w
>wydaniu pecetowym. Po prostu dostanie sie do pamieci na plycie glownej
>zajmuje karcie graficznej wiecej czasu, drozsze i specjalizowane scalaki na
>niej samej dzialaja szybciej - a w przypadku operacji graficznych czas
>dostepu do pamieci jest kluczowy. No i pamiec RAM w architekturze UMA jest
>wspoldzielona przez CPU i chip graficzny.

Ta "powolność" wynika raczej z kiepskiej akceleracji 2D. Niestety nie mogę
porównać jak jest w praktyce, bo do tego musiałbym mieć kartę o _dokładnie_
takich samych parametrach jak mój SiS 5597/98 (w zależności od kontekstu ten
numerek oznacza albo chipset, albo kartę graficzną - ona nie istnieje
samodzielnie).

Nie do końca wiem, czy tak można, ale gdyby zrobić tak, żeby dobudować do
tego jeszcze akcelerator 3D i uniknąć przepisywania danych (czytaj: tekstur)
pomiędzy różnymi pamięciami (stare dobre przesuwanie ramki?) to
wydajność mogłaby być nieporównanie większa niż na jakimś badziewnym
Voodoo/Rivie etc.

>Dzisiaj w nowych plytach raczej
>nie stosuje sie tego (te plyte SIS-a to widzialem chyba ze dwa lata temu
>jak nie dawniej).

Wypraszam sobie! moja płyta jest znacznie młodsza, ja nie gustuję w
staruszkach!!!

Zresztą SiS chyba nie zamierza przestać produkować chipsetów UMA i bardzo
dobrze. bo ja uważam, że np. do szkół jest to rozwiązanie idealne (bo tanie,
a o przyzwoitej jakości).

--
Tomasz "Pilot" Minkiewicz
adres w nagłówku jest dla picu,