Re: Co to jest UMA?

Autor: Bartek Pietrzyk (chocim_at_ceti.com.pl)
Data: Sun 04 Oct 1998 - 19:58:14 MET DST

Hagi wrote in message ...
>Moze troche glupie pytanie, ale za cholere nie potrafie tego rozszyfrowac
>(nie chodzi mi o UDMA, ani Upper Memory Area)

Unified Memory Architecture o ile sobie dobrze przypominam. Jest to
rozwiazanie, w ktorym nie ma np. osobnej pamieci karty graficznej i pamieci
operacyjnej komputera - karta grafiki korzysta z normalnego ramu. Bylo
stosowane w niektorych plytach glownych SIS-a, zeby potanic konstrukcje -
nie potrzeba wtedy (dosc drogich) specjalizowanych ukladow pamieci
SGRAM/MDRAM/WRAM (wpisz tu co chcesz) dla karty graficznej. Dzialalo to
tylko z karta odpowiednio przystosowana (a raczej dedykowana) dla takiej
architektury. Wada rozwiazania jest mniejsza wydajnosc, przynajmniej w
wydaniu pecetowym. Po prostu dostanie sie do pamieci na plycie glownej
zajmuje karcie graficznej wiecej czasu, drozsze i specjalizowane scalaki na
niej samej dzialaja szybciej - a w przypadku operacji graficznych czas
dostepu do pamieci jest kluczowy. No i pamiec RAM w architekturze UMA jest
wspoldzielona przez CPU i chip graficzny. Dzisiaj w nowych plytach raczej
nie stosuje sie tego (te plyte SIS-a to widzialem chyba ze dwa lata temu jak
nie dawniej).

Ale takie rozwiazania stosuje sie i w powazniejszych konstrukcjach, np O2
(sygnowany AFAIR przez Silicon Graphics). Po prostu tam UMA (oczywiscie przy
zastosowaniu odpowiedniej klasy ukladow i niepecetowych rozwiazan) pozwolilo
uzyskac dobra wydajnosc malym kosztem.

--
Pozdrawiam,
Bartek Pietrzyk