Migoczący ekran...

Autor: roman_at_silesia.pik-net.pl
Data: Mon 27 Jul 1998 - 12:30:11 MET DST

Michal Polrola wrote:

 MP> Przepraszam, ale nie rozumiem...
 MP> najpierw byla siec energetyczna, a potem telewizory.
 MP> Telewizory w Europie maja 25 obrazow na sekunde dlatego, ze do ich
 MP> synchronizacji uzywa sie wlasnie sieci 50 Hz. 50/2 = 25

Nigdy nie używało się synchronizacji z siecią! Za komuny, jak częstotliwość
sieci osiągała 49 Hz, to można było się cieszyć (wszelkie zegarki
synchronizowane siecią spóźniały się po 10 minut na dobę). Telewizja nadawała
oczywiście z częstotliwością półobrazów równą 50 Hz.
Przyjęcie częstotliwości odchylania pionowego równej (w założeniu)
częstotliwości sieci miało tylko i wyłącznie za cel zapobieżenie pojawianiu się
pływających po ekranie zakłóceń - powszechnych w telewizorach _lampowych_.

 MP> W USA jest siec 60 Hz i ichnie telewizory maja 30 obrazow/sek.
 MP> Telewizor straci synchronizacje z nadawanym sygnalem i na ekranie
 MP> bedzie sieczka.

Co ma wspólnego częstotliwość sieci zasilającej z utratą synchronizacji???
Sygnały synchronizujące są nadawane razem z sygnałem telewizyjnym i to, czy sieć
energetyczna będzie miała 2 Hz mniej czy więcej nie ma najmniejszego znaczenia.
Jedynie w przypadku słabej filtracji w zasilaczu telewizora mogą pojawić się
zakłócenia obrazu, ale nie zrywanie synchronizacji.
Jeśli chodzi natomiast o konstrukcje zasilaczy, to bywają zasilacze impulsowe
synchronizowane z odchylaniem poziomym.

 MP> A w ogole to sa projektory ( na tasme bodaj 8 czy 16 mm) ktore
 MP> maja 18 klatek/s.

W warunkach amatorskich nawet 8 fps.

--
RoMan (2:484/88_at_fidonet.org)