Re: Czy można uszkodzić PCta wkładając odwrotnie wtyczkę do gniazdka?

Autor: Juliusz (juliusz_at_wyscigi.multi-ip.com.pl)
Data: Sun 26 Jul 1998 - 02:50:16 MET DST

Mariusz Sputo wrote in message <35B9FCE5.F925789F_at_kki.net.pl>...
>Elektryk odpowiada:
>
>Kabel najprawdopodobniej jest wadliwy i ma przebicie na przewod zerowy z
>fazy (swiadczy o tym znikniecie zjawiska po obroceniu o odpowiedni kat
>wtyczki - tam jest przebicie). Ktos sugerowal, ze odwrocenie powoduje
>inna polaryzacje zasilacza, a ja mowie, ze to jest prad _zmienny_ i
>polaryzacja tu nie ma nic do znaczenia (polaryzacja zmienia sie 100 razy
>na sekunde).

Ja sadze, ze jednak nie jest to kabel zasilajacy. Gdyby przebicie bylo w
kablu to komputer dawno padlby, a jego user przy dowolnym dotknieciu
zachowawalby sie tak jak przy wsadzeniu gwozdzia do gniazda.
Ja jednak sadze, ze indukuje sie na obudowie zasilacza i bezposrednio na
kablu zasilajacym. Mamy trzecia zyle wiszaca w powietrzu i wystarczy
poprowadzic kabel obok stalowych przedmiotow i juz jest transformator i do
tego o przekladni 1:1 !!!!
Przy sprawnej instalacji potencjal obudowy wzgledem np. kaloryfera powinien
wynosic praktycznie zero, a przy slabej instalacji max kilka voltow.

Ja zalecam osobiscie dostosowanie instalacji zasilajacej komputer. Zreszta u
nie jednego widzialem komputery, pralki i inne rzeczy podlaczone bez bolca.
I nawet wlasciciele dziwili sie czemu nowa pralka kopie. Ja rozumiem, ze
mozna sie nieznac na tym czy innym ale takie podstawy to wiadomosci z
podstawowki i wypada wymagac wiecej od ludzi co bawia sie komputerami. No
moze za wyjatkiem sekretarek po kilkudniowym kursie.
Tego powodem sa prawie zawsze awarie podzespolow komputera i to jeszcze
czesciej jak dotykamy czesci w komputerze podczas gdy jest on wlaczony.
Zreszta co tu gadac wiecej.

Naprawic gniazdo lub tak jak kolega narysowal i wyjasnil polaczyc zero z
bolcem. Wkretak z neonowka maja prawie wszyscy, a jak nie to kosztuje on
5zl.
Aha co do pomiaru miernikiem. Radze mierzyc raczej elektronicznym miernikiem
bo jesli mamy doczynienia z indukowaniem sie z zasilacza to stare mierniki
nie sa w stanie mierzyc napiecia zmiennego powyzej kilku kHz.

Pozdrawiam

Juliusz