Re: Jaka k. muzyczna PCI ?

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet.pl)
Data: Mon 13 Jul 1998 - 22:58:23 MET DST

Mon, 13 Jul 1998 18:30:51 +0200, Maciej Bartkowiak
<mbartkow_at_et.put.poznan.pl> piszesz:

>Czy podjalbys sie zmierzyc SNR, THD i zdjac charakterystyke tej swojej
>karty ? Bylbym bardzo wdzieczny ...

To co moge zrobic w prosty sposob, to polaczyc wejscie liniowe z
wyjsciem liniowym i testowac za pomoca Cool Edit. Puscilem sinusoide
480Hz 0db probkowana na 48000 i jednoczesnie nagralem ja w drugiej
instancj Cool Edit. Wyszlo nagranie -8,3dB, wiecej nie regulowalem.
Orginalna sinusoida ma FFT z szumami ponizej 130dB, nagrana ma -92db
przy 50Hz oraz najwyzsze znieksztalcenie -94db drugiej harmoniczej,
ale widac harmonicznych dosc duzo.

Jezeli nagram troche ciszy przy polaczonym wesciu-wyjsciu, to Cool
Edit wylicza srednie RMS szumow na -77dB, FFT pokazuje -100dB przy
100Hz i jakis pik -110dB przy 2,2kHz, tylko w jednym kanale.

Nagranie ciszy bez zwerajacego kabelka daje szumy -81db, w FFT znika
zaklocenie na 100Hz a pik przy 2,2kHz bez zmian. Wlasciwie powinienem
wstawic jakas sensowna rezystancje na wejscie, powinno troche poprawic
szumy.

Charakterystyke sprobowalem bialym szumem, wyglada bardzo przyzwoicie,
spadek 3db wystepuje mniej wiecej dla 30-40Hz i 22kHz. Poza tym
plasko.

Jezeli bede mial troche czasu, to sprobuje pobrac jakis lepszy program
do tego typu analizy np. SpectraLab. Moze masz jakies propozycje?

>Czy mozesz potwierdzic, ze ten klon ma wyjscie SPDIF ?

Tak ma wyjscie SPDIF cinch z transformatorkiem toroidalnym.

>Dokladnie. Z tym, ze tak karta to taki "wypasiony" model z ambicjami do
>robienia polprofesjonalnie muzyki, zas WF-192XG to okroja, multimedialna
>wersja SW60XG. Pamietam, ze na SW60XG wielu muzykow narzekalo, ze mocno
>szumi, nawet w porownaniu do DB50XG wpietego w poczciwe SB16 Pro. Ciekaw
>jestesm bardzo, jak to wypada w wydaniu WF-192XG i tego klona. Moglbys
>cos napisac ?

Niestety z wspomnanych przez Ciebie kart, mam jedynie klona. Do tego
karty dzwiekowe traktuje jako zabawke nawet nie podlaczam ich do
porzadnego sprzetu.

>Czy moglbys wiecej opisac, jakie mozliwosci ksztaltowania artykulacji
>udostepnia ten Sondius ? Spodziewam sie, ze odpowiada na konkretne
>kontrolery via MIDI. Czy jest to opisane w dokumentacji ?

Dokumentacji do tego prawie nie ma. Nie ma takze zadnych narzedzi do
eksperymentow. Jedynie co przeczytalem, to ze Sondius spelnia jakas
specyfikacje Yamahy (nie moge tego sprawadzic w domu, bo MS nie jest
kompatybilny sam ze soba i nie widze tekstow worda).

Probki midi wykorzystujace Sondiusa brzmia bardzo ciekawie, trabka,
saksofon przyjemnie sie slucha.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)