Re: Obsluga CDROM Audio

Autor: Mariusz Jaworski (genesis_at_bonair.waw.pl)
Data: Wed 01 Jul 1998 - 09:38:53 MET DST

Czesc !
 Ludzie, spokojnie !!!

Mariusz Mroczkowski wrote:
> [...]
 A czy ktos tu nie zapomnial o driver'ze urzadzenia ???
Na poczatku w config.sys'ie laduje sie plik .sys - sterownik
urzadzenia w systemie. (W G'95 sa to driver'y wirtualne
lub cos takiego). To wlasnie ten "sys" zamienia rozkazy
przerwan programowych na konkretne procesorowe "out'y",
sterujace konkretnym urzadzeniem (ewentualnie nie na out'y
a tez wywoluje przerwania - tylko ze juz BIOS'u obslugi
kontrolera IDE).
> ??????????! bez mscdex, bo mscdex....
 MSCDEX udostepnia (rowniez jako int $?? - nie pamietam numeru)
"wyzszy poziom abstrakcji". Przede wszystkim - analizuje struktu-
re plikow na CD-ROM'ie i udostepnia ja w postaci zgodnej z
obsluga w DOS'ie. Natomiast rozkazy typu "graj muzyke" czy
"nastepny utwor" chyba przekazuje bezposrednio do driver'a.

 Tak, tylko to nie jest chyba takie proste...

> A co to niby jest to "odpalenie CD"? co ta komenda zrobi ? Zamknie tacke?
> Uruchomi silnik ? Wlaczy laser?
 Dokladnie. Na tym poziomie operuje sterownik urzadzenia.
MSCDEX'owi rozkazujesz "zaladowac TOC plyty". I wlasnie MSCDEX,
jesli kieszen jest otwarta, kaze ja zamknac, rozbujac plyte
i odczytac TOC.

> Skad aplikacja ma wiedziec na jakim porcie jest kontroler CD i czy to ATAPI czy
> SCSI?
 Aplikacja oczywiscie nie musi. MSCDEX tez nie ! Taka
informacje musi miec driver.
> A filesystem zapisany na krazku to kto/co odczyta?
 MSCDEX, przez analize konkretnych sektorow CD, ktore otrzyma
od drivera...
> Czy Tobie wydaje sie, ze to n.p. Norton Commander czyta dysk ? Bo ja Cie
> zapewniam, ze robia to odpowiednie _funkcje SYSTEMOWE_ wywolywane przez NC...
 No - raczej - _funkcje_rozszerzenia_systemu_.

 Jesli mialby wspolpracowac z odpowiednim do modelu CD-ROM'a sys'em
to tak. I przypuszczam, ze kod ten bylby bardzo prosty i krotki.
 Natomiast jesli chcialbys nie ladowac sys'a (w config'u lub
za pomoca programu typu loadsys), to... milej i dluuuugiej zabawy.

> Czyli w praktyce miec m.in. _wbudowany mscdex_...
 E tam. Moze 5% MSCDEX'a. Do grania muzyki nie trzeba implementowac
obslugi plikow...

 Pozdrawiam...
                        M.
Mariusz Jaworski