DVD bez dekodera MPEG2 ?

Autor: Mariusz Jaworski (genesis_at_bonair.waw.pl)
Data: Mon 29 Jun 1998 - 14:39:51 MET DST

Pozdrawiam grupowiczan !
 Dawno tu nie zagladalem !

 Mam kilka pytanek do szczesliwych (lub tez i nieszczesliwych)
posiadacz(ek)y czytnikow (a moze i nagrywarek - "RAM") DVD.
 Czy na turbo-extra-super-boom komputerze mozna odtwarzac na caly
ekran plyty DVD-Video, bez zainstalowanej karty sprzetowego dekodera
MPEG2 ?
 Bylbym wdzieczny, gdyby ktos z wymienionych powyzej napisal tez,
jaka jest struktura danych na plycie DVD-Video. Nie chodzi mi tu
oczywiscie o poszczegolne sektory na dysku, tylko raczej o strukture
plikow na takiej plycie (bo podobno - w czytniku DVD na plycie Video
sa po prostu widoczne pliki; roznica miedzy DVD-ROM a DVD-Video nie
jest wiec taka jaka miedzy CDROM a CDDA). Czyli - czy film to
jeden wielki kloc ? Czy subtitles sa dodawane jako dodatkowe pliki
(tekstowe ??? raczej nie...) ? Czy na takiej plycie sa jakies
programy (chyba tez nie - to bez sensu) ?
 Mysle, ze komp typu PII/266MHz lub 300MHz, ewentualnie ustawiony
3x100MHz na plycie BX z 64MB PC100 SDRAM ma (teoretycznie) wystar-
czajaca wydajnosc do dekodowania tak skompresowanego filmu - do
rozdzielczosci rzedu 640x480 pixeli w true color... Czy general-
nie - jest jakis software do odgrywania wlasnie DVD-Video, bez
wspolpracy z karta MPEG2 ? Z dekodowaniem dzwieku stereo, dodawa-
niem subtitles ?
 Zaraz pojawia sie pytania, po jakiego groma nie kupic dekodera ?
 Ano - przede wszystkim - nie bardzo podoba mi sie pomysl dodawania
do komputera kolejnego zelastwa w tor video. Dobre 2D (Matrox G200
lub "wspomagajacy" MPEG Savage3D), do tego 3D (Voodoo2 no i oczy-
wiscie "to" 3D z Matrox'a lub S3) i koniec. Mam jeszcze dokladac
jakies mieso dekodera MPEG2 ? Dosyc.
 A moze taki dekoder (pomijajac kwestie tego, ze ma wyjscie TV) moze
przewalac zdekodowany obraz przez PCI/AGP do karty graficznej ?
 Poza tym - nie ukrywam, ze skoro mam wydac kupe kasy na komp, to
nie bardzo usmiecha mi sie kupowanie dekodera (kolejne >=500PLN)...
Kurde, przeciez ten PeCet moglby sie bez niego obejsc...
 Wyczytalem na I-necie, ze dobry komputer (patrz wyzej), z dobra
karta wspomagajaca MPEG (czyli nie dekoder a np. jakies algorytmy
filtracji, zapewne potrzebne do eliminacji struktury obrazu MPEG -
- blokow przeksztalcen DCT), moze odtworzyc pelnoekranowy obraz
TV, skompresowany MPEG2, w standardzie PAL (lub NTSC).
 Chcialbym uslyszec od kogos, ze juz to widzial. I z jakim soft'em !

 Serdeczne pozdrowienia i cieplych wakacji zyczenia...

                         M.
Mariusz Jaworski
genesis_at_bonair.waw.pl

PS: Znowu mi dluuuugas wyszedl. Sorry.