Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 18 Jun 1998 - 21:22:38 MET DST

Grzegorz Szysz/lo wrote:

> fakt. lepsze sterowniki buforuja dane, dzieki czemu nawet w trybie PIO
> procesor glowny moze byc uwolniony do wykonywania innych zadan.
> tyle ze to potwierdza to co wczesniej napisalem. tanie sterowniki nie maja
> z reguly buforowania. starsze prostsze tansze scalaki. i takie sterowniki
> maja prawo zapychac procesor.

Ale facet pisze o całkiem dobrym Adaptecu 2920. Buforowanie nic nie daje -
dane tak czy tak w trybie PIO muszą przejść przez procesor i im większa
prędkość transferu, tym większe obciążenie. PCI jest lepsze w tym punkcie
od ISY tylko w tym, że ma paczkę danych 64bit, a nie 16bit.

> po prostu musi. PCI jest zgodne wstecznie z ISA.

Już przekładam moje karty ISA do gniazd PCI ;)

> w tej chwili nie wpada mi do glowy lepszy przyklad, ale na przyklad
> sterownik Compaq Smart Array II jest na PCI, i rezerwuje sobie kanal DMA.
> przypomnialem sobie. karta dzwiekowa GUS p&p w wersji PCI tez rezerwuje
> sobie DMA.

Tego rzeczywiście nie wiedziałem. Kiedyś oglądałem rozpiskę złącza
PCI i nie rzuciły mi się w oczy linie DMA i DRQ.

> a to IDE jest w PIO czy DMA ? oto jest pytanie :) podejrzewam ze w PIO.
> nie spotkalem sterownika pod niete dla IDE do obslugi w trybie DMA.

Mam drivery do NT korzystające z DMA i BM. Na zwykłych PIO zużycie
procesora dochodzi do 80% i przerywa np. odtwarzanie MP3. Driver
DMA/BM obciąża max. 30% i nic nie przerywa. Dla informacji: są
to drivery Tyan UltraDMA/33 Bus Mastering drivers. Wspaniałe.

> po co ci dwie karty sieci ? bez sensu. router stawiasz czy co ?

Właśnie choćby dla routingu. Małe serwery można stawiać na zwykłych
seryjnych płytach głównych, a te dalej mają max 4 PCI.

> ile korzystasz ze skanera ? od czasu do czasu. a dzwieku mozna sluchac
> praktycznie caly czas. chocby puszcze sobie jakies mp3 w tle.

Więcej zeżre dekoder MP3 niż karta dźwiękowa. U mnie karta dźwiękowa
(SB16PnP) nie obciąża praktycznie wcale procesora. Zużycie procesora
w stanie idle - 2%, w trakcie odtwarzania MP3 (Nad player) - 11%.
Odtwarzanie WAVów - max 5% obciążenia (ale to raczej używanego na
przesuwanie kursora w CoolEdicie).

> beda graly tak samo. ale za to beda mniej obciazlay procesor (tzn. to juz
> jest, czyli to nie jest moje gdybanie). ponadto tzw. modul wavetable wymaga
> ramu lub romu na karcie. a probki dzwieku mozna przeciez spokojnie
> przechowywac w pamieci podstawowej komputera, tak jak to sie robi
> w przypadku grafiki na AGP.

W obecnych czasach (muzyka na CD lub jako WAV) wavetable nie jest już
tak potrzebne. Może spokojnie być w ROMie. Muzykowi z kolei nie jest
potrzebny wavetable w ogóle. Ja na przykład pozbyłem się karty z
wavetable (Gallanta SC-7000) na korzyść zwykłego SoundBlastera 16,
bo SB ma znacznie lepszy port MIDI (mogę spokojnie sobie podłączyć
keyboard i na nim odtwarzać MIDI).

> kolejny argument. na karcie GUS w wersji ISA, daje sie rownolegle
> odtworzyc max. cztery kanaly wav 44.1 16b stereo. wiesz czemu ?
> bo na piaty kanal ISA ma zbyt mala przepustowosc.

Rzeczywiście, na rynku profesjonalnych kart muzycznych PCI jest potrzebne.
Ale na co przeciętnemu użytkownikowi zdolność mixowania więcej niż dwóch
kanałów? Ja korzystam z jednego kanału odtwarzania i jednego nagrywania
i w zupełności mi to wystarcza.

> a miloby bylo sluchac muzyki w tle, na ktore by sie nakladaly dzwieki systemu.
> a nie tak jak teraz ze albo dwiekow systemu nie ma, albo powoduja one
> przerywanie odtwarzania muzyki.

Wystarczy odtwarzać muzykę z CD :) Mi nie przeszkadza brak dźwięków
systemu w trakcie odtwarzania MP3. Zresztą potrzebne do takiego
miksowania trzy kanały nie przekraczają możliwości ISY.

Zresztą czekaj: powiedzmy sześć kanałów po max. 200 KB/s to 1200 KB/s,
a wydajność ISY to lekko 8 MB/s (a maksymalnie 16 MB/s). Gdzie tu
leży problem?

> to nie tak. zazwyczaj nie obsluguja, ale obslugiwac moga. tak sie

No to właśnie piszę. Producenci stosują nowe chipy, tylko niektóre
karty mają dodatkową przejściówkę do ISY zapewniającą zgodność ze
starymi adresami i kanałami DMA.

> no i co ? nadal twierdzisz ze PCI nie obsluguje adresow ISA ?

Nie. Twierdzę, że prawie nikt tej obsługi nie implementuje. Dlatego
pracując w NT pewnie się nie doczekam sterowników do wielu nowych,
wspaniałych kart.

--
Pozdrowienia,