Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Grzegorz Szysz/lo (znik_at_wbc.lublin.pl)
Data: Thu 18 Jun 1998 - 18:51:03 MET DST

Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com> wrote:

>Niektóre Adaptece PCI na PIO (2920) właśnie tak się zachowywały.
>Czytałem opisy takich problemów na comp.os.ms-windows.nt.setup.hardware
>i Toms Hardware. Sam mam Adapteca AVA1505 na ISIe i wcale nie zżera
>procesora (a jest PIO), ale za to ma transfer max. 10 MB/s.
>
>Zresztą proszę cytat (fragment oznaczony [>>>] i [<<<]):
>will not do the Plextor justice...heck, [>>>] even with a PCI PIO
>(translation, good & bad) Adaptec 2920 /P166 I'm getting 100% CPU util
>at 2.5MB/s and above [<<<] ). For peace of mind, I'd stick with a AHA2940

fakt. lepsze sterowniki buforuja dane, dzieki czemu nawet w trybie PIO
procesor glowny moze byc uwolniony do wykonywania innych zadan.
tyle ze to potwierdza to co wczesniej napisalem. tanie sterowniki nie maja
z reguly buforowania. starsze prostsze tansze scalaki. i takie sterowniki
maja prawo zapychac procesor.

>A czy w ogóle specyfikacja PCI obejmuje DMA jako takie?
>Nie słyszałem...

po prostu musi. PCI jest zgodne wstecznie z ISA.
w tej chwili nie wpada mi do glowy lepszy przyklad, ale na przyklad
sterownik Compaq Smart Array II jest na PCI, i rezerwuje sobie kanal DMA.
przypomnialem sobie. karta dzwiekowa GUS p&p w wersji PCI tez rezerwuje
sobie DMA.

>No to ciekawostka: mój Adaptec 1505 pod NT - max. 15% zużycia procesora
>(co przy 3% w stanie Idle jest niewielkie - IDE podchodzi czasem do
>30%).

a to IDE jest w PIO czy DMA ? oto jest pytanie :) podejrzewam ze w PIO.
nie spotkalem sterownika pod niete dla IDE do obslugi w trybie DMA.

>A ja mam na przykład 4 sloty PCI - już nie miałbym tego jednego wolnego.
>AGP jest zazwyczaj wsadzany na płytę kosztem gniazda PCI. Do tego
>nie można wsadzić na płytę więcej niż 5 gniazd PCI bez dokładania
>drugiego kontrolera szyny.

fakt. kiedy to sie wreszcie zmieni.

>IMHO to jest minimalnie rozbudowany komputer. Dobrze rozbudowany to:
>grafika + 3D + video + muzyka + sieć (x2) + SCSI

po co ci dwie karty sieci ? bez sensu. router stawiasz czy co ?

>Czyli 1 gniazdo AGP i 5 lub 6 PCI. Nie wejdzie za nic do normalnego
>komputera. Albo trzeba kupować wielofunkcyjne karty, albo wkładać
>muzykę do ISY.
>
>BTW ISA nie jest taka zła. Ma wystarczająco dużą wydajność do obsługi
>wielu urządzeń (np. właśnie muzyka). Po co karcie muzycznej transfer
>500 MB/s?

nie o to chodzi. szyna isa jest podlaczona przez mostek isa/pci .
zeby wytransmitowac dane do/z isy, lacze pci musi zejsc z transferem
do szybkosci isy. wlasciwie niewazne czy dostep do urzadzenia jest
w trybie pio czy dma. jesli danych do transferu jest duzo, wtedy transmisja
do urzadzenia isa ma duzy udzial czasu. i przez ten czas szyna pci jest
praktycznie bezuzyteczna, a procesor w tym czasie sie obija. transfer
dzwieku 44.1 16b stereo pochlania w takim przypadku ok. 25% mocy procesora,
bez wzgledu na szybkosc jego taktowania. po prostu o tyle maleje transfer
na szynie. pelne wykorzystanie transferu ethernet, powiedzmy na poziomie
800B/s (bajtow a nie bitow), pochlania ok. 40% mocy procesora.
czyli jesli ja przepycham dane do drugiego komputera, i slucham muzyki,
to z procesora ulatuje 25+40 = 45% mocy procesora. przeciez to niemal polowa.
i to sie dzieje w warstwie sprzetowej, a nie systemu operacyjnego.

w tej chwili juz sa dostepne plyty glowne, ktore realizuja buforowanie
transferu miedzy isa i pci. dzieki czemu mozna odzyskac moc procesora.
niestety plyty takie sa potwornie drogie, i niespotykane w komp. domowych.

>Karta dźwiękowa też się spokojnie wyrabia na ISA. Po co więc przekładać
>na PCI?

ile korzystasz ze skanera ? od czasu do czasu. a dzwieku mozna sluchac
praktycznie caly czas. chocby puszcze sobie jakies mp3 w tle.

>Ale w przypadku IDE przejście na PCI oznaczało zwiększenie wydajności.
>A co z kartami dźwiękowymi: szybciej będą grały?

beda graly tak samo. ale za to beda mniej obciazlay procesor (tzn. to juz
jest, czyli to nie jest moje gdybanie). ponadto tzw. modul wavetable wymaga
ramu lub romu na karcie. a probki dzwieku mozna przeciez spokojnie
przechowywac w pamieci podstawowej komputera, tak jak to sie robi
w przypadku grafiki na AGP.
   kolejny argument. na karcie GUS w wersji ISA, daje sie rownolegle
odtworzyc max. cztery kanaly wav 44.1 16b stereo. wiesz czemu ?
bo na piaty kanal ISA ma zbyt mala przepustowosc.
a miloby bylo sluchac muzyki w tle, na ktore by sie nakladaly dzwieki systemu.
a nie tak jak teraz ze albo dwiekow systemu nie ma, albo powoduja one
przerywanie odtwarzania muzyki.

>Nie ma przeszkód, ale jest inaczej. Zazwyczaj karty PCI już nie obsługują
>portów 0x220-0x22F, a ze względu na brak transferów DMA po odrębnych
>kanałach trzeba inaczej oprogramowywać odtwarzanie dźwięku.

to nie tak. zazwyczaj nie obsluguja, ale obslugiwac moga. tak sie
sklada, ze karty grafiki na PCI obsluguja niskie porty we/wy.
przyklad ? mam karte Cirrus Logic, i ona obsluguje
nast. adresy:
0x1CE
0x3B4
0x3BA
0x3C0
0x3CC
0x3CE
0x3D4
0x3DA
0x3DD

kolejny przyklad. obecnie na plycie glownej instalowany jest
zintegrowany scalak do obslugi IDE i flopow. wiesz jakie
adresy one zajmuja ? zeby nie bylo nieporozumien podaje:

0x170 kanal drugi IDE kompatybilnosc z ISA
0x376 nowy pci
0x1F0 kanal pierwszy komp. z ISA
0x3F6 nowy pci
0x3F0 flop
0x3F7 tez flop

no i co ? nadal twierdzisz ze PCI nie obsluguje adresow ISA ?