Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Wed 17 Jun 1998 - 19:37:18 MET DST

Grzegorz Szysz/lo wrote:

> zdaje sie ze nie wiesz co mowisz. jak kupisz sterownik SCSI za 100zl,
> to taki ma prawo wlec sie ile wlezie. zas jesli chodzi o rozwiazania

Niektóre Adaptece PCI na PIO (2920) właśnie tak się zachowywały.
Czytałem opisy takich problemów na comp.os.ms-windows.nt.setup.hardware
i Toms Hardware. Sam mam Adapteca AVA1505 na ISIe i wcale nie zżera
procesora (a jest PIO), ale za to ma transfer max. 10 MB/s.

Zresztą proszę cytat (fragment oznaczony [>>>] i [<<<]):

"If you plan to buy a SCSI CDROM later, keep in mind the PEL1600
that comes with the MediaMaster is ISA & PIO (programmed input/output)
based (translation, bad & bad). Adding a Plextor 12/20 to this card
will not do the Plextor justice...heck, [>>>] even with a PCI PIO
(translation, good & bad) Adaptec 2920 /P166 I'm getting 100% CPU util
at 2.5MB/s and above [<<<] ). For peace of mind, I'd stick with a AHA2940
or AHA2940U (people who like fiddling with their equipment and gurus
can disregard that...sure, a Dual Channel 3940UW or Mylex RAID would
be cool :) Cheaper PCI busmastering SCSI cards that work include the
Diamon Fireport 40 and Tekram DC390F, the latter being even cheaper
than that 2920 that I bought...real good value for money."

> problemu, bus mastering sluzy do czego innego. do sprawnej obslugi
> wystarczy skorzystac z kanalow DMA. linux robi to wysmienicie.

A czy w ogóle specyfikacja PCI obejmuje DMA jako takie?
Nie słyszałem...

> btw. coz to za hosty na scsi ktore tak ganisz ? pewnie na win95 albo
> na winNT. takie maja prawo sie wlec, ze wzlgledu na ulomna strukture
> tych systemow (zapomnial bym. g95 to tylko shell graficzny. dos to system).

No to ciekawostka: mój Adaptec 1505 pod NT - max. 15% zużycia procesora
(co przy 3% w stanie Idle jest niewielkie - IDE podchodzi czasem do
30%).

> no wlasnie. widzisz, JEDEN WOLNY. poza tym grafika teraz przechodzi na AGP.
> czyli 2 wolne.

A ja mam na przykład 4 sloty PCI - już nie miałbym tego jednego wolnego.
AGP jest zazwyczaj wsadzany na płytę kosztem gniazda PCI. Do tego
nie można wsadzić na płytę więcej niż 5 gniazd PCI bez dokładania
drugiego kontrolera szyny.

> w tej chwili mam w miare rozbufowany komputer. czyli grafika+muzyka+siec.

IMHO to jest minimalnie rozbudowany komputer. Dobrze rozbudowany to:
grafika + 3D + video + muzyka + sieć (x2) + SCSI
Czyli 1 gniazdo AGP i 5 lub 6 PCI. Nie wejdzie za nic do normalnego
komputera. Albo trzeba kupować wielofunkcyjne karty, albo wkładać
muzykę do ISY.

BTW ISA nie jest taka zła. Ma wystarczająco dużą wydajność do obsługi
wielu urządzeń (np. właśnie muzyka). Po co karcie muzycznej transfer
500 MB/s?

> teoretycznie mialbym 2 wolne sloty, bo na scsi i tak malo kto sie decyduje.
> chyba ze podlaczy skaner, a taki i tak spokojnie wyrabia sie na scsi ISA.

Karta dźwiękowa też się spokojnie wyrabia na ISA. Po co więc przekładać
na PCI?

> kontrolery IDE na ISA tez dzialaja. tyle ze zostaly wyparte. nie wiesz czemu ?
> przeciez ISA ma koronny argumant "za". dzialaja :)))))

Ale w przypadku IDE przejście na PCI oznaczało zwiększenie wydajności.
A co z kartami dźwiękowymi: szybciej będą grały?

> obawiam sie ze nie wiesz co mowisz. racz zauwazyc, takie karty graficzne
> typu PCI, nadal moga byc obslugiwane przez drivery przeznaczone dla
> klasycznej IBM VGA na ISA. nie ma technicznych przeszkod, by to bylo niemozliwe
> w przypadku kart dzwiekowych.

Nie ma przeszkód, ale jest inaczej. Zazwyczaj karty PCI już nie obsługują
portów 0x220-0x22F, a ze względu na brak transferów DMA po odrębnych
kanałach trzeba inaczej oprogramowywać odtwarzanie dźwięku.

--
Pozdrowienia,