Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Marcin Witek (wit_at_biuro.ertel.com.pl)
Data: Thu 18 Jun 1998 - 15:00:04 MET DST

Vindex (vindex_at_friko.onet.pl) wrote:
: > - 0 mixowanych hardware kanalow w DirectSound. Czyli Dziala jak zwykly
: > bezczelny klon SB. Sprawdzalem takim programem dxinfo z DX5 SDK.
: Jakim?

  No przecie napisalem: dxinfo.exe

: > - bawilem sie ustawieniami reverb/chorus i to trzecie, nie powiem zebym
: > mial drewniane ucho, ale jezeli byl jakis efekt to minimalny, zreszta
: > nie bylem sam, inni twierdzili to samo. I nie bylo to na jakis kijowych
: > glosniczkach 10 cm od monitora.
: No coz - musisz miec naprawde drewniane ucho. Nawet na najstarszych
: strownikach roznica byla wyraznie wyczuwalna

  Na innych kartach slyszalem i nie bylo zadnych watpliwosci, a nawet jezeli
ja mam drewniane ucho to chyba nie koniecznie inni ktorzy sluchali jej ze
mna. POdejzewam ze problem jest gdzies indziej (moze cos zle zrobilem).

: > - odpalilem Midisoft Session gdzie tez mozna sterowac reverb/chorus i mimo
: > machania wajchami - nic lub niewiele. Bawilem sie juz kartami gdzie efekt
: > byl zdecydowanie slyszalny.
: j.w.

  j.w.

: > - przy odtwarzaniu mida (z 3 levelu descenta II) obciazenie procesora ok
: > 16%. Na mojej karcie (Wave 32 AWE z hw. MPU401) ta sama sytuacja ok: 3-4%.
: > (mplayer.exe).
: A czym mierzyles? Bo u mnie zaleznie od programu obciazenie jest od 1%
: do 10%. Za to wyczuwalna byla roznica w Quake'u 2 - Z dzwiekiem i bez
: dzwieku : Ensoniq 0 fps, SB 3 fps. A Q2 korzysta z Direct Sound

  Wlasnie. Zalezy od procesora. Znaczy pewnie robi to softwareowo a ja
bardzo lubie jak najwiecej robi hardware. Owszem Quake korzysta DS ale sam
sobie mixuje dzwieki, nie korzysta z hw-mixingu na karcie.

: > Moze to wszystko wina sterownikow (choc w Control Panelu byla jako ENSONIQ
: >AudioPCI bodajze czyli sterownik raczej byl Ensoniq niz Shuttle, jakby sami
: >napisali to pewnie by sie chwalili). Moze ktos sprawdzi u siebie czy ten
: >chip potrafi akcelerowac DirectSound.
: Jak powiesz czym to napewno sprawdze. Ale biorac pod uwage wyniki
: Quake'a i innych gier (np Incoming) akceleracja jest napewno.

  Ja sprawdzalem dxinfo.exe z DX5 SDK, mozna sie z niego duzo ciekawych
zeczy dowiedziec.

: > Aha, co do obciazenia procesora to
: >testowalem na 166MMX.
: No coz - to jest najslabszy MMX. Wszystkie karty na PCI maja duze
: wymagania - zwlaszcza te z A3D

  Znaczy te ktore robia duzo softwareowo - jak juz napisalem wole jak wiecej
robi hardware.

: > Co do Maestro: Nie mialem mozliwosci bawic sie ta karta, moze ktos napisze
: >jak wyglada akceleracja w DirectSound (czy wogole jest) w dokumentacji pisze
: >ze jest.
: W dokumentacji pisza rozne ciekawe rzeczy - tyle ze w rzeczywistosci
: niespecjalnie sie sprawdzaja

  Z tego co zauwazylem kolega nie posiada karty na maestro, ja pytalem kogos
kto ma. Wlasnie dlatego niespecjalnie przejmuje sie tym co pisza w
dokumentacji.

: > Jak obciaza procesor przy odtwarzaniu (DirectSound, MIDI), i
: >zgodnosc w DOSie: czy laduje jakiegos rezydenta, z czym wogole jest zgodna,
: >zdaje sie ze SB PRO (moze SB16 jak np ALS100).
: Tylko SBPRO - Ensoniq emuluje jeszcze Soundscape, Real FX i WSS

  Pytalem o maestro. Co emuluje AudioPCI to wiem.

: > Kilku zeczy mozna sie
: >dowiedziec korzystajac z dxinfo.exe z DX5SDK. Obciazenie procesora mierzylem
: >standardowym programikiem z windowsow (tym co rysuje wykresy), przynajmniej
: >kazdy go ma.
: wyniki:
: bez efektow specjalnych - 1%
: spatial+reverb+chorus - 3-4% (wszystkie ustawione na wide)

  Czyli znowu: software...

: procesor P2 333

  To by mowilo dlaczego masz mniejsze obciazenia.

: > Obciazenie w DirectSound mierzylem takim napisanum przeze mnie,
: >jakby ktos chcial mierzyc niech da znac.
: Test mozesz przeslac - obiecuje sprawdzic.

  Jak sie uda to jutro. A gdzie przeslac ? (jakis mail,ftp)

: Witku - miales bez watpienia prehistoryczne sterowniki. Moge Ci
: przeslac probki midi z reverb i chorus i bez (moze jako mp3). Jesli
: nie uslyszysz roznicy to karta dzwiekowa wogole nie jest Ci potrzebna
: :). Sugerowal bym zaopatrzenie sie w sterowniki SB64PCI i ponowna
: probe - jesli nadal nie bedzie Ci odpowiadal to pozostaja Ci tylko
: jakies karty na Vortex'ie Aureala - tyle ze one maja podobne wymagania

  Jak powiedzialem z moim sluchem nie jest tak zle, mozliwe ze cos zmascilem
(choc nie bardzo wiem co, jak powiedzialem na innych kartach byla roznica a
bylo to bodajze cos na IntwerWave AMD). Moze po prostu za krotko sie
bawilem. W sumie na razie to interesuje mnie ile zeczy hardwareowo robi
maestro.

                                                       Wit