Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Wed 17 Jun 1998 - 23:59:28 MET DST

On Wed, 17 Jun 1998 17:07:14 GMT, wit_at_biuro.ertel.com.pl (Marcin
Witek) wrote:

>Vindex (vindex_at_friko.onet.pl) wrote:
>: No widzisz :) Poczekaj na wieksza ilosc gier z a3d - dopiero wtedy
>: karta pokaze lwi pazur :)
>
> Lwi pazur juz pokazala. Kumpel wlasnie kupil karte na tym chipie (Shuttle
>SpaceWalker HOT-255) i niezly badziew (moze zalezy od sterownikow).
>Jest tak:
> - 0 mixowanych hardware kanalow w DirectSound. Czyli Dziala jak zwykly
> bezczelny klon SB. Sprawdzalem takim programem dxinfo z DX5 SDK.

Jakim?

> - bawilem sie ustawieniami reverb/chorus i to trzecie, nie powiem zebym
> mial drewniane ucho, ale jezeli byl jakis efekt to minimalny, zreszta
> nie bylem sam, inni twierdzili to samo. I nie bylo to na jakis kijowych
> glosniczkach 10 cm od monitora.

No coz - musisz miec naprawde drewniane ucho. Nawet na najstarszych
strownikach roznica byla wyraznie wyczuwalna

> - odpalilem Midisoft Session gdzie tez mozna sterowac reverb/chorus i mimo
> machania wajchami - nic lub niewiele. Bawilem sie juz kartami gdzie efekt
> byl zdecydowanie slyszalny.

j.w.

> - przy odtwarzaniu mida (z 3 levelu descenta II) obciazenie procesora ok
> 16%. Na mojej karcie (Wave 32 AWE z hw. MPU401) ta sama sytuacja ok: 3-4%.
> (mplayer.exe).

A czym mierzyles? Bo u mnie zaleznie od programu obciazenie jest od 1%
do 10%. Za to wyczuwalna byla roznica w Quake'u 2 - Z dzwiekiem i bez
dzwieku : Ensoniq 0 fps, SB 3 fps. A Q2 korzysta z Direct Sound

> Moze to wszystko wina sterownikow (choc w Control Panelu byla jako ENSONIQ
>AudioPCI bodajze czyli sterownik raczej byl Ensoniq niz Shuttle, jakby sami
>napisali to pewnie by sie chwalili). Moze ktos sprawdzi u siebie czy ten
>chip potrafi akcelerowac DirectSound.

Jak powiesz czym to napewno sprawdze. Ale biorac pod uwage wyniki
Quake'a i innych gier (np Incoming) akceleracja jest napewno.

> Aha, co do obciazenia procesora to
>testowalem na 166MMX.

No coz - to jest najslabszy MMX. Wszystkie karty na PCI maja duze
wymagania - zwlaszcza te z A3D

> Co do Maestro: Nie mialem mozliwosci bawic sie ta karta, moze ktos napisze
>jak wyglada akceleracja w DirectSound (czy wogole jest) w dokumentacji pisze
>ze jest.

W dokumentacji pisza rozne ciekawe rzeczy - tyle ze w rzeczywistosci
niespecjalnie sie sprawdzaja

> Jak obciaza procesor przy odtwarzaniu (DirectSound, MIDI), i
>zgodnosc w DOSie: czy laduje jakiegos rezydenta, z czym wogole jest zgodna,
>zdaje sie ze SB PRO (moze SB16 jak np ALS100).

Tylko SBPRO - Ensoniq emuluje jeszcze Soundscape, Real FX i WSS

> Kilku zeczy mozna sie
>dowiedziec korzystajac z dxinfo.exe z DX5SDK. Obciazenie procesora mierzylem
>standardowym programikiem z windowsow (tym co rysuje wykresy), przynajmniej
>kazdy go ma.

wyniki:

bez efektow specjalnych - 1%
spatial+reverb+chorus - 3-4% (wszystkie ustawione na wide)

procesor P2 333

> Obciazenie w DirectSound mierzylem takim napisanum przeze mnie,
>jakby ktos chcial mierzyc niech da znac.

Test mozesz przeslac - obiecuje sprawdzic.

> Aha, i czy w dosie dla zgodnosci z
>GM cos laduje (rezydent) czy robi to jakos rozsadnie.
> W ogole to pytam bo chce kupic, jak na razie Ensoniq odpadl.
>
> Wit

Witku - miales bez watpienia prehistoryczne sterowniki. Moge Ci
przeslac probki midi z reverb i chorus i bez (moze jako mp3). Jesli
nie uslyszysz roznicy to karta dzwiekowa wogole nie jest Ci potrzebna
:). Sugerowal bym zaopatrzenie sie w sterowniki SB64PCI i ponowna
probe - jesli nadal nie bedzie Ci odpowiadal to pozostaja Ci tylko
jakies karty na Vortex'ie Aureala - tyle ze one maja podobne wymagania

Pozdrowienia

Vindex