Re: Blokady i numery seryjne procesorow Intela c.d.

Autor: Jacek Fiok (jfiok_at_kki.net.pl)
Data: Sun 24 May 1998 - 21:53:52 MET DST

Dnia Sun, 24 May 1998 08:36:07 GMT, piotr_ta_at_friko2.onet.pl (Tałajczyk
Piotr) napisał:

>piszesz "ostatnie dwie cyfry to być może data produkcji". czy miałeś
>na myśli ostatnie dwie cyfry na odwrocie proca? u mnie ostatnimi
>cyframi jest ...8200.
Napisałem 'ostatnie 4 cyfry' i chodzilo mi o string zaczynajacy sie od
L73x, ktory to string nie zawsze znajduje sie na spodniej stronie
rdzenia, a w tym konkretnym przypadku (procesor MMX boxed) jest na
górze - żeby go przeczytać, trzeba odczepić box-owy wiatraczek.
Kolega Popowski pisał kiedyś, że w tych cyfrach znajduje się
informacja o dacie produkcji. Zresztą można to pewnie sprawdzić w
dokumentacji Intela.

Twój string na odwrocie, którego początek jest zalepiony stickerem, to
prawdopodobnie BP805...xxx, gdzie xxx oznacza szybkość procesora dla
wersji BOX, albo coś tam innego niż BP (Boxed Processor), ale również
kończące się na xxx oznaczającym szybkość dla wersji "zwykłej". Czyli
twierdzę, że masz "dwusetkę".

>jacek, może ty wiesz jak rozpoznać proca po szczątkowej numeracji.
>puszczałęm wcześniej w tej sprawie posta, ale jakoś brak odzewu.
>chodzi na 2.5x66 i 3x66 bezproblemowo, przy czym startuje na jednym
>jak i drugim ustawieniu jako IP166MMX.
Nie zrozumiałem - ustawiasz zworki na 3x66 i na tyle działa, a coś Ci
mówi że chodzi jako ip166mmx?
Jeżeli byłoby to 166 z blokadą, to po ustawieniu na 3x66=200 BIOS
powiedziałby po prostu:
"intel-mmx CPU at 166MHz" i działałoby na 166. Co jest do sprawdzenia
dowolnym programem benchmarkowym, ale jak już wspominałem,
dostatecznym kryterium jest to, co Ci pisze BIOS.

Powyższe rozważania _nie dotyczą_ starych, FX-owych płyt nie
rozumiejących MMX-a.

>jak wiadomo IP200MMX (nowsze, zabezpieczone modele) nie startuje na
>3.5x66. istnieje kwestia zwiększenia tylko częstotliwości magistrali.
>ale nikt nie napisał co się stanie przy przestawieniu takiego
>procesora na 2.5x66. czy wtedy taka dwusetka wogóle nie ruszy, czy
>odpali na 166MMX?
Mnie "dwusetka" da się odpalić na 166. Blokada dotyczy tylko wyższych
niż normalny mnożników. Czyli w wypadku intela mmx z blokadą dostępne
będa wszystkie ze zbioru {2, 2.5, 3, 3.5} bez tych zablokowanych - no,
prawie jasno i zwięźle mi się udało ;)

>dziwi mnie jedno. skoro ludziom z grupy nie udaje się wystartować
>IP166MMX na 3x66 (czyli 200MHz) - czarny ekran.
Wyobrażam to sobie tylko wtedy, kiedy proc 166 nie ma blokady i przy
200 się przegrzewa. Albo przy jakichś pogiętych starych płytach.
Wiesz, jeżeli coś działa poza specyfikacją, to można się spodziewać w
zasadzie wszystkiego.

> to dlaczego mój proc
>skokojnie bez żadnych problemów startuje i biega sobie przy 3x66 na
>166, a powinien wogóle nie chodzić.
no to nie biega na 3x66 , tylko na 2.5x66?
Na płycie rozumiejącej MMX-a oznaczałoby to definitywnie 166 z
blokadą. Zaś AFAIR mówimy o przypadku starej płyty, która go nie
rozumie - wtedy to nic nie oznacza, gdyż jak już wspominałem, taki
procesor 200mmx włożony w i430FX i ustawiony na 3x66 bootuje się na
166, ale po przełożeniu w porządną płytę - działa normalnie na 200 i
wyżej :)
Nie wiem, dlaczego tak jest. Stwierdzone empirycznie.

>ps. może na priva, żeby nie zaśmiecać listy.
Myślę, ze temat nie jest nudny, więc go pozostawiam na grupie. Zresztą
może ktoś powie coś więcej...

Jacek Fiok, Warszawa
e-mail: jfiok_at_kki.net.pl, jfiok_at_vlo.waw.pdi.net
Poprawianie Win95 i inne formy rozrywki:
http://vlo.waw.pdi.net/~jfiok/