Re: Dos 6.22 i pamięć konwencjonalna

Autor: Jerzy Slominski (jason_at_cc.uni.torun.pl)
Data: Tue 05 May 1998 - 09:16:58 MET DST

Tomek wrote:

> Cześć,
> może ktoś jest w stanie wytłumaczyć mi dlaczego w Dosie 6.22 (zainstalowanym
> z dyskietek instalacyjnych), wszystkie sterowniki ładują się do pamięci
> konwencjonalnej, pomimo tego że config i autoexec są w porządku (jest na
> początku himem, potem emm386 z parametrem noems, potem dos=umb, high,
> no a potem devicehigh dla cd i karty dźwiękowej a w autoexecu lh ).
> Himem testuje pamięć, sprawdzałem ładowanie urządzeń krok po kroku, nie
> ma błędów, katalog dos zawiera wszystkie potrzebne pliki, himem i emm
> [...]
Czy jest deklaracja RAM i HIGHSCAN w emm386.exe, np
device=c:\dos\emm386.exe ram highscan noems

max. tego co mozna miec daje
device=c:\dos\emm386.exe ram i=b000-b7ff i=c800-f7ff noems
ale deklaracje i=... na wielu plytach powoduja konflikty. Jesli to
konieczne, to nalezy metoda "polowienia" znalezc obszary, w ktorych
rezyduja fragmenty BIOSU potrzebne do pracy. Niestety,czesto tak
szatkuja pamiec, ze trudno cos wsadzic do gory (czesto jest tak, ze
driver potrzebuje do pracy np. 8KB, a przy inicjacji musi miec 64KB i
jesli nie znajdzie tak duzego jednospojnego obszaru gornej pamieci to
laduje sie na dole - tak bywa np. z wielu sterownikami myszy). Ja kiedys
mialem plyte, ktora pamiec gorna miala w 6 kawalkach! HORROR!!!
Bardzo dobry jest pomocniczy pakiet DosMax (shareware bez ograniczen, a
moze nawet freeware), ktory laduje do gory files, buffers itp. i przez
to dodatkowo zwalnia pamiec dolna (kosztem gornej rzecz jasna - nic za
darmo).

Generalnie polecam qemm od wersji 5 w gore, choc v8.xx i wyzej w DOS, to
IMHO przerost formy nad trescia. Optymalna dla DOS i W3xx wydaje sie
wersja 7xx. Ma wiele opcji, daje do dyspozycji naprawde duzo pamieci,
latwo sie konfiguruje. Jednakze wersje ponizej bodaj 8.xx troche gryza
sie z W95 i tu trzeba uwazac, choc w 99% przypadkow w W95 wystarczy to,
co daje sam system (a jest to mniej wiecej - raczej troche mniej - to co
daje qemm v5xx).