Re: Ratunku!!! Zly BIOS

Autor: Zbigniew Klos (zklos_at_lucent.com)
Data: Thu 09 Apr 1998 - 13:21:30 MET DST

L.S.W wrote:

> Prawdopodobnie troche sie pospieszyles, mam Abita AX5(plyta troche
> starsza od TX5) i mialem dwukrotnie taka sytuacje. Jak sie okazuje
> nie jest to wielki problem (z perspektywy czasu:-)), potrzebna jest
> dyskietka startowa z BIOSem, awdflash'em i autoexec, np taki:
> "awdflash px5_8n.bin /Py /Sn". Po zaaplikowaniu tego plycie,
> wraca do zycia jak nowonarodzona. Opisane jest to zreszta w insrukcji
> do plyty(na ostatniej stronie).
> Z tego wniosek ze gosc w serwisie albo o tym nie wiedzial albo...
>
> Pozdrawiam
> Lukasz "Soplic" Wójcicki

Nie do konca masz racje (tj. masz racje ale nie zawsze to dziala). To co mowisz
jest mozliwe ale >tylko< jesli EEPROM posiada oddzielny tzw. boot-block a nie
kazda plyta to ma.
Boot-block jest to nienaruszalny obszar BIOS'a, ktory nie ulegnie uszkodzeniu
nawet jesli programowanie sie nie uda. Kod w nim zawarty pozwala tylko na
wystartowanie DOS'a w minimalnej konfiguracji (tylko z dyskietki, bez obslugi
myszy, klawiatury, VGA-i itp). Nie pozwala to na uzywanie kompa ale pozwoli
wystartowac dyskietke w ktorej autoexecu jest polecenie ponawiajace
programowanie lub odtwarzajace stary BIOS. Oczywiscie musi sie to dziac
calkowicie automatycznie, bez koniecznosci ingerencji uzytkownika (brak
klawiatury, obrazu...) - pozwalaja na to opcje /P i /S o ktorych piszesz. Pecet
po prostu sam programuje EEPROM.

Niestety duza czesc plyt nie ma tego bajeru i jesli programowanie nie pojdzie to
trzeba programowac EEPROM oddzielnie zeby ozywic plyte.

To czy funkcja boot-block jest dostepna latwo poznac (jesli programowanie sie
nie uda). Po resecie stacja dyskow zaczyna szukac dyskietki...
Oczywiscie dyskietke taka (na wszelki wypadek) nalezy naszykowac wczesniej !

Powtorze to co juz raz tu mowilem: programowanie BIOS'a jest niebezpieczne i
robimy to tylko jesli potrzebujemy. Producenci plyt opisuja (zwykle) co zmienia
kolejna wersja BIOS'u i jesli wprowadza zmiane ktora nas nie dotyczy
bezposrednio (bo np. nie uzywamy jakiegos tam modelu dysku twardego czy np.
jakiegos UNIX'a, nie mamy IDT C6 itp.) to lepiej nie ryzykowac po to zeby miec
najnowsza wersje BIOS'a.

Zbyszek Klos