Re: Jaki system operacyjny? - o zlodziejstwie

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Sat 28 Feb 1998 - 17:27:45 MET

lewando_at_ibm.net (Andrzej Lewandowski) writes:

> "To-to" to znaczy konkretnie, co?..

Zawsze pisales o jakichs swoich projektach, tylko z reguly nie ujawniales
co to takiego - wiec moge tylko domyslac sie, ze _to_ wlasnie _to_
- czyli number crunchers.

Dziwi mnie to nieco.

> Ciekawe skad sie wzial taki poglad? Jak dla ciebie number crunching to
> obliczanie podatkow przy pomocy EXCELa, to niewatpliwie masz racje.

Mam wrazenie, ze sprawy zwiazane z Excelem sa raczej Twoim zajeciem
- to jakby nie patrzec oprogramowanie chodzace pod Windows, a nie pod
Unixem, ktorym ja sie zajmuje.

> Od DECa mozna kupic Alfe, ale niestety firma IBM nie byla uprzejma
> zailmplementowac niektorych niezbednych tooli, tlumaczac ze na alfe
> nie ma popytu a przyszlosc jest niepewna.

Firma IBM? A co to za specjalne toole, ktore sa potrzebne do lamania
numerkow?

> Alfa ma co prawda emulator
> Intela, ale w sumie koszysci sa skutecznie kompensowane przez
> problemy.

Rozumiem, ze tego nie pisales na serio. Chyba nie kupilbys Alfy, zeby
zrobic z niej Intela?

> Zas jak idzie o pamiec - Task Manager pokazuje srednio
> 200MB, wiec na wszelki wypadek instaluje sie 256.

Szczerze mowiac nie wiem co to takiego ten Task Manager, ani jakiej
pamieci instaluje sie 256MB (jesli dla calego systemu za siedmiocyfrowa
sume, to raczej 256MB RAMu nie jest specjalnie duza iloscia -
w moich znacznie tanszych systemach instalowalem wiecej). Ale
oczywiscie jesli nie potrzebujesz duzo pamieci, to nie ma sensu jej
uzywac.

> Tak, bo Intel/NT daje najlepszy (jak dla mnie) stosunek
> wydajnosc/koszty. Aplikacja wymaga przetwarzania rownoleglego i dobrze
> sie "skaluje" do 8 procesorow. Przy 8 procesorach chodzi 6.5 razy
> szybciej niz na jednym. Za 8 NT place okolo 30 tysiecy. Gdybym chcial
> kupic komputer z jednym procesorem ktory chodzi 6 razy szybciej niz NT
> przy obliczeniach numerycznych, to do sumy 30 tysiecy musialbym
> dopisac zero i nie wiem czy by starczylo. Nie mowiec o tym ze nie
> przychodzi mi do glowy co bym mial mianowicie kupic.

Nikt nie sugeruje systemu z 1 procesorem. No coz, jesli dla Ciebie
Intel/NT ma najlepszy wskaznik wydajnosci, to swietnie. Z drugiej
strony, ciesze sie, ze moge pracowac z systemem, ktory ma jeszcze
lepszy wskaznik, i ew. moge sie zastanawiac, z jakimi rozwiazaniami
porownywales Intel/NT.

Bo rozne juz argumenty za NT slyszalem - a to okienka, a to myszka,
a to zero administration, a to przyjaznosc, itd, itd, ale jeszcze
_nikt_ nie wmawial mi wydajnosci.

Nie za bardzo rozumiem tylko zdanie o 8 NT - czyzbys musial kupowac
do kazdego procesora osobna licencje na system? Wydawalo mi sie,
ze zwykla licencja na NT nie ma ograniczenia na 1 CPU. Ale kto
ich tam wie, ja sie NT nie zajmuje.

> NT ma procesory 300 MHz a pamieci standardowo 256 MB, chociaz niektore
> maja tylko 128 MB (ale te nie potrzebuja miec wiecej).

Hmm... To Ty nie masz systemu z 8 procesorami, a 8 oddzielnych
komputerow... To co to wlasciwie jest - cluster? Jak mam rozumiec
zdanie, ze 8 CPU chodzi 6.5 raza szybciej niz jeden?

I moze napisz co to magiczny projekt, dlaczego taki drogi, jakich
narzedzi nie dal Ci IBM (?) na Alphe, i jakim cudem NT zrobilo
Ci sie bardziej wydajne/koszty w stosunku do jakiejkolwiek innej
platformy, nawet wlaczajac taka jak Intel/DOS/DOS_extender.

--
Krzysztof Halasa