Re: Gravis Ultrasound Max

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Wed 31 Dec 1997 - 01:44:04 MET

"Paweł Brzozowski" <pbrzoz_at_priv.onet.pl> writes:

> Od kilku lat jestem wierny produktom Gravisa. Od trzech lat siedzi w moim PC
> GUS MAX. Ostatni Chip jednak mnie załamał... Twierdzą tam, że Gravis to
> zamierzchła przeszłość.

I chyba maja racje. Ostatnio wywalilem z mojej maszynki GUSa (zwyklego),
i wlozylem jakiegos SB Awe64 value z 4MB RAM.

> [...]
> SB, co implikuje możliwość załadowania do tego ostatniego doskonalszych
> próbek. Mimo to, czy brzmienie GUSa (np. w mid'ach) może być porównywalne z
> SB AWE, czy jest kompletnie do niczego? Moim skromnym zdaniem, midy na GUSie
> brzmią całkiem nieźle, szczególnie odsłuchiwane przez dobry sprzęt. O
> odpowiedź na to pytanie proszę ludzi obiektywnych, a nie fanatyków którejś z
> w/w kart. Po prostu chciałbym usłyszeć w tej sprawie miarodajny osąd, który
> wpłynie na pozbycie się GUSa na rzecz SB (lub na razie jeszcze nie).

Jesli GUS juz owe MIDy gral, to zwykle gral je dobrze - szczegolnie
w GUSowych programach, ktore potrafily ladowac do jego RAMu tylko
aktualnie uzywane probki. Moim zdaniem, MIDI SB AWE64V bez zaladowanych
probek do RAMu (ono ma tam jakis ROM) jest fatalne w porownaniu do GUSa.
Po zaladowaniu 4MB zestawu probek GM wlasciwie sa juz porownywalne
- jedne instrumenty sa lepsze w GUSie, inne w AWE.

Trzeba jednak przyznac, ze AWE64 (i AWE32) maja jednak wieksze mozliwosci
od GUS'a - mozna im bardziej rozszerzyc RAM, potrafia robic jakies efekty,
maja jakies (cyfrowe podobno) filtry. Specjalnie mnie to jednak nie
interesowalo.

> c) problem z kompatybilnością - wiadomo, Gravis ma zgrzyty w W95, zanim
> zacznie chodzić poprawnie. Do tej pory M$ nie umieścił sterowników do tej
> karty w Win95, a najnowszy Explorer 4.0 wiesza się, gdy w tle strony WWW
> jets plik MID (musiałem wyłączyć "Odtwarzanie dźwięków"), nie mówiąc już o
> NetMeeting, który podczas konfigurowania obwieszcza, że nie obsługuje karty
> zainstalowanej w systemie. SB nie ma chyba takich poblemów - wszak to
> zwierzę standardowe?

Ano SB nie ma. Natomiast problemy z GUS'em, o ile wiem, wynikaja z faktu,
ze nie obsluguje on odtwarzania 16-bitowych WAVow.

--
                  Merry Christmas and Happy New Year!
Krzysztof Halasa