Re: Unix

Autor: Lukasz Rewerenda (Sine_at_adres.urojony)
Data: Tue 09 Dec 1997 - 21:07:28 MET

On Tue, 9 Dec 1997 15:56:20 +0100,
  Janek <rj167250_at_zodiac2.mimuw.edu.pl> wrote:

> Wiem ze to nie ta grupa ale potrzebuje
> tylko jednej informacji i nie bede sie z tego
> powodu zapisywal na unix.
> Otoz prosze kogos znajacego ten durny system

Legitymujesz się niewiedzą a z góry osądzasz. Umiaru!

> by napisal mi jaka komenda zmienia sie
> dysk ( chodzi mi o cos takiego jak dosowe C: )

W Unixie nie odwołujesz się do dysków jak w DOSie, tylko przechodzisz
(cd) do katalogów, do których zostały przypisane. Jeśli nie wiesz,
gdzie w danym systemie podmontowana jest stacja dyskietek (tj. gdzie
,,na dysku'' - tj. w file systemie), to zaptytaj administratora
(niezalecam!) albo napisz df. Dostaniesz np. coś takiego:

[Sine_at_localhost]# df
Filesystem 1024-blocks Used Available Capacity Mounted on
/dev/hda2 438143 397238 18276 96% /
/dev/hda1 353664 350240 3424 99% /mnt/dos/c
/dev/fd0 1423 198 1225 14% /mnt/floppy

W ostatniej linijce masz informację o tym, gdzie jest zamontowana
stacja dysków: w katalogu /mnt/floppy.
Aby zmienić dyskietkę musisz istniejacy fs pod /mnt/floppy odmontować
(umount, ale nie wiem, czy masz do tego uprawnienia), wyjąć :-),
włożyć inną i zamontowąć).
Używa się do tego polecenia mount.

Jeśli zaś df nie poinformował o zamontowanej /dev/fd0, to możesz
ją zamontować. Wątpię jednak, żebyś mógł to zrobić z poziomu
szarego użytkownika.
W końcu od czegoś są admini :-)

Najpierw jednak:

 man mount.