Re: Ktory CDR

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Wed 03 Dec 1997 - 22:11:01 MET

Tue, 02 Dec 1997 11:19:09 GMT, ladzk_at_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
piszesz:

[...]
>Jesli do dorywczego wypalania plytek na domowym komputerze to mozna
>IDE. Jesli zas zalezy na wiekszej wydajnosci i pewnosci pracy, to
>raczej SCSI - ma wieksze mozliwosci wspoldzielenia zasobow sprzetowych
>niz IDE, ktory to potrafi zajac kanal dyskowy na amen... a wypalarce
>przeciez przerywac nie nalezy.

To chyba jakies przesady. Trzeba miec te zasoby, aby je wspoldzielic.
Jezeli masz 1 dysk, albo nie pracujesz na pozostalych, to IDE jest
rownie uzyteczne jak SCSI. Poza tym dla zapisu x2 nie trzeba
specjalnej wydajnosci, przy x4 moga byc klopoty z tworzeniem obrazu CD
w locie, ale tez raczej z powodu seekow niz typu interface. Do tego
nagrywarka ma bufor na ok 2 sekundy zapisu, co znacznie ulatwia prace.

>Zalezy to tez od tego czy komputer jest czy dopiero bedzie - jak
>dopiero bedzie to i dyski mozna dac SCSI - w pewnych sytuacjach sa
>zdecydowanie wydajniejsze (wielosc zlecen). Jesli zas jest to
>istniejacy domowy komputer z jednym duzym dyskiem na pierwszym kanale,
>to moze wystarczyc dolozenie wypalarki na drugim kanale i ew.
>dodatkowego dysku jako slave na pierwszym... nie wiem natomiast na ile
>uzyteczny bylby dysk na wspolnym kanale z wypalarka, tzn. jak nie
>wypalamy to nie ma problemu, ale czy w trakcie wypalania daloby sie z
>niego korzystac nie przeszkadzajac wypalarce?

Tzn jezeli chcesz nagrywac na serwerze sieciowym, to lepiej miec dyski
i CDR SCSI :-)

Tak na serio, mam CDR IDE x2 i nie ma zadnych problemow z wydajnoscia,
blokowaniem dyskow, czy wspolnym kablem. Robilem kopiowanie CD IDE ->
CDR IDE, oba na tym samym kablu, wszystko dziala OK. Przy normalnym
nagrywaniu HDD -> CDR proces nagrywania zajmuje 15-25%czasu CPU i moze
sie odbywac w tle, uzywam ECD Pro pod NT (musze sprawdzic, co bedzie z
driverami BusMaster)

Jedyny klopot z CDR IDE, to taki, ze sa to stosunkowo nowe urzadzenia
i nie kazde oprogramowanie ma odpowiednie drivery. Dlatego warto
kupowac komplet, CDR + program.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)