Re: Czy plyta glowna ma wplyw na predkosc

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet.pl)
Data: Sun 23 Nov 1997 - 22:43:38 MET

Sun, 23 Nov 1997 01:45:46 +0100, Lukasz Kaluski <wookie_at_hsn.com.pl>
piszesz:

>Mam takie pytanie - czy plyta glowna ma wplyw na predkosc pracy
>komputera, a jesli tak to w jakim stopniu. Dlaczego na rynku jest taka
>roznica cenowa miedzy roznymi plytami ?

Zakladajac, ze pozostale elementy masz takie same, to plyta moze
zmienic predkosc pracy komputera +- kilka procent. Roznica wynika ze
sposobu obslugi cache i pamieci dram, liczby buforow miedzy ukladami
CPU - pamiec - PCI, sposobu obslugi interface HDD.

Roznica w cenie plyt wynika z faktu, ze stosuje sie uklady roznych
producentow (Intel, Via, Ali, Sis), producent plyty zapewnia rozny
poziom gwarancji i wsparcia, stosuje rozne BIOSy oraz montuje na
plycie dodatkowe elementy, takie jak kontrolery audio, video, SCSI,
LAN, rozna ilosc pamieci cache, tag ram, podstawek pod DRAM,
stabilizatory impulsowe, uklady pomiaru temperatury i napiec itd.

Do tego dochodza rozne formaty plyty (AT, ATX jeszcze chyba NLX),
plyty wieloprocesorowe, modulowe do roznych procesorow.

Jezeli wybierasz sobie plyte (pecet), to sprawdz:
- jakie typy procesorow obsluguje (Cyrix, AMD, IDT, Intel)
- jakie typy pamieci obsluguje (SDRAM, EDO) i ile mozna maksymalnie
wstawic pamieci, ile ma podstawek na pamiec (DIMM i SIMM)
- ile ma pamieci cache i jaka ilosc pamieci DRAM jest cachowana
- jakie czestotliwosci mozna ustawic na szynie procesora
- jakie mozna ustawic napiecia procesora i czy stabilizator jest
impulsowy
- ile ma slotow ISA, PCI i czy mozna wstawic dlugie karty
- czy ma wlasciwe wyjscia i zlacza (np. klawiatura/mysz PS-2 lub
zlacze USB)

Warto sprawdzic, czy producent ma swoje WWW i czy udostepnia nowe
wersje BIOSa. I oczywiscie warto sprawdzic na newsach, jaka ma opinie.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski