Re: Low-level formating

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Mon 03 Nov 1997 - 22:32:15 MET

ladzk_at_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak) writes:

> Mowimy oczywiscie o dyskach IDE. Zatem preformat musi wykonac
> nastepujace czynnosci:
>
> 1. wykonac test sciezki, ustalajac katowe polozenie defektow nosnika
> 2. Dopasowac polozenie katowe poczatku sciezki tak, aby maksymalnie
> duzo defektow wypadlo w slotach miedzy sektorami.
> 3. jesli na sciezce wypada nie wiecej niz bodajze jeden sektor z
> defektem, to jest on relokowany na koniec sciezki a stosowna
> informacja o tym jest zapisywana w etykiecie sciezki.
> 4. Jesli ilosc uszkodzonych sektorow przekracza limit z poprzedniego
> [...]

Piszesz o formatowaniu _sciezki_, a jak sie ma to do formatowania
dysku?

Zakladam, ze mamy dysk z np. skasowanym calkowicie zapisem. Da sie
do sformatowac? Przeciez glowica nie bedzie wiedziec nad ktora sciezka
aktualnie sie znajduje - nic z dysku przeciez nie odczyta.

Wg mnie owo formatowanie z BIOSu (czyli komenda "format cylinder" dysku
IDE) wykonuje wylacznie testy, ew. przemapowujac sektor (kazda sciezka
ma zapasowy sektor, i dysk ma zapasowe sciezki). Sama mechanika dysku
nie ma takich mozliwosci, by zapisac znaczniki na sciezkach - po prostu
nie da sie ustalic polozenia glowicy, jesli nie ma sformatowanych
sciezek.

--
Krzysztof Halasa