Re: Low-level formating

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Tue 04 Nov 1997 - 11:01:56 MET

On 03 Nov 1997 22:32:15 +0100, Krzysztof Halasa
<khc_at_intrepid.pm.waw.pl> wrote:

>Piszesz o formatowaniu _sciezki_, a jak sie ma to do formatowania
>dysku?

Formatowanie dysku sklada sie s kolejnego formatowania sciezek...

>Zakladam, ze mamy dysk z np. skasowanym calkowicie zapisem. Da sie
>do sformatowac? Przeciez glowica nie bedzie wiedziec nad ktora sciezka
>aktualnie sie znajduje - nic z dysku przeciez nie odczyta.

Nie wie, sciezki nie ma!!! Przeciez formatowaniie niskiego poziomu ma
wlasnie utworzyc dopiero sciezki. A skad wie - przeciez wie o ile
przestawil glowice! A pozniej bedzie staral sie trafic w tak zapisana
sciezke.

>Wg mnie owo formatowanie z BIOSu (czyli komenda "format cylinder" dysku
>IDE) wykonuje wylacznie testy, ew. przemapowujac sektor (kazda sciezka
>ma zapasowy sektor, i dysk ma zapasowe sciezki). Sama mechanika dysku
>nie ma takich mozliwosci, by zapisac znaczniki na sciezkach - po prostu
>nie da sie ustalic polozenia glowicy, jesli nie ma sformatowanych
>sciezek.

Ma, ma... tylko kazda inaczej zrobiona i komendy z biosa do niczego
sie nie nadaja! Zreszta wiekszosc wspolczesnych dyskow IDE po prostu
ignoruje polecenie preformatowania wydane zgodnie ze standardem ST506
- robi krotki test nosnika i odpowiada ze wykonano...

Darek