Re: tloczenie CD

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Fri 24 Oct 1997 - 15:51:38 MET DST

On Thu, 23 Oct 1997 22:29:38 +0100, Michal Rosiński
<michal97_at_free.polbox.pl> wrote:

>Nie, poniewaz plyta matka jest wykonana najczesciej ze szkla, lub czegos
>podobnego.
>Ponadto nie jest plaska ale zawiera wlasnie to co ma byc wytloczone na
>wielu kopiach plyty. Do takiej matrycy wrzuca sie krazek plastiku,
>tloczy, pokrywa sreberkiem i nanosi warstwe wierzchnia (ochronna). No i
>masz gotowa plytke.

Dokladniej - jest sobie szklana plyta pokryta fotorezystem. Naswietla
sie na tym wzorek jaki ma byc na krazku, wywoluje, w miejscach
odslonietych trawi zaglebienia. Nastepnie galwanicznie replikuje sie
toto w metalu(proces znany z tloczenia plyt winylowych, ze szkla ja
bym nie tloczyl) i dopiero tym metalowym stemplem wybija sie dolki w
plastiku. nastepnie plastik metalizuje sie, przykrywa nastepna warstwa
plastiku i krazek gotow.
Wzorek na plycie - matce odpowiada dokladnie wzorkowi na przyszlym
cd-romie. Ale to nie twoje zmartwienie, tylko producenta... tyle ze
jak mu dostarczysz np. pliki na tasmie, to jeszcze cos pochrzanic
mozna, a jak wypalisz w jednej sesji obraz cdromu w zlocie, to mozesz
to spokojnie sprawdzic a potem kazac kopiowac na plyte - matke bit po
bicie - i tobie wygodniej, i producentowi (a co ma jescze twoje dane
przetwarzac).

darek