Re: VISA dmoestic + zakupy przez siec?

Autor: Jarosław Lech (jarlech_at_polbox.com)
Data: Wed 22 Oct 1997 - 00:45:18 MET DST

 Łukasz Bajoński napisał(a) w artykule
<344cb999.10394726_at_news.icm.edu.pl>...

> [...]
>/> mi odpisal, ze wystarcza do tego karta VISA "domestic" (tylko na
>/> Polske). Byloby dobrze, bo warunki otrzymania "klasycznej" karty sa
>/> nieciekawe (_specjalne_ konto walutowe, spora zamrozona suma itd).
>
>TO NIE JEST PRAWDĄ !!!!
>Moja mama na wczasy wyrobiła sobie Visę (żeby nie wozić za dużo
>gotówki) i nie trzeba było zakładać żadnego specjalnego konta ani
>zamrażać pieniędzy !!!
>Bank: PKO BP, trzeba było odczekać 2 tygodnie.
>Jest to oczywiście normalna VISA, płaciliśmy nią choćby za benzynę w

W odniesieniu do tych samych uslug, w tym wypadku karty VISA, ktorych - to
zdaje sie tez w zaleznosci od oferty banku - mamy co najmniej 3 rodzaje
(business, classic, domestic), każdy bank ma pewne swoje wlasne, inne niz
gdzie indziej, regulacje, o czym dokladnie pisze w regulaminie. Jesli chodzi
o karty typu clssic (i business) i PBG SA zaklada tzw. subkonto (w ramach
konta osobistego), majace czesc dolarowa i zlotowa. Operacje dokonywane w
kraju sa rozliczane z czesci zlotowej subkonta, a operacje zagraniczne - z
czescidolarowej (z odpowiednim przeliczeniem walut). I nie sadze, zeby
ktorykolwiek bank mogl sobie pozwolic na rozliczanie operacji dokonywanych
za granica bez dodatkowego konta/subkonta. Za to sadze, ze wewnetrzna sprawa
banku jest uregulowanie zasad przeplywu pieniedzy z konta osobistego na
subkonto zwiazane z karta VISA. I o tym m.in. warto pamietac wybierajac
bank.

>/> Jednak poinformowano mnie dzisiaj w PBG (czyt. grupa PEKAO SA ;), ze
>/> przy pomocy VISA Domestic *nie* mozna placic przez Internet.
>
>No oczywiście że nie, jak sama nazwa wskazuje jest to karta do "użytku
>wewnętrznego" ;)

Placic przez internet nie znaczy jeszcze placic podmiotowi zagranicznemu...

>/> Dopuszczam jednak spore prawdopodobienstwo niedopoinformowania
>/> panienki z okienka... Dlatego bylbym wdzieczny za informacje -
>/> najlepiej (wariant optymistyczny) od kogos, kto faktycznie dokonal
>/> zakupu (za walyute wymienialna, ma sie rozumiec) w jakims internetowym
>/> sklepie za granica i skutecznie zaplacil karta VISA domestic. Jest
>/> taki ktos?

Na pewno nie mozna nikomu, kto mialby te pieniadze otrzymac za granica,
placic karta VISA domestic - popatrz na nia, widzisz napis "valid only in
Poland"?
A panienka z okienka powiedziala co jej kazano: bank nie uznaje za operacje
bezpieczna placenia via Internet karta VISA, wiec zawsze odpowie, ze nie
mozna, bez wzgledu na to ktora karta gdzie chcesz placic. A ze owo
"niebezpieczenstwo" wynika pewnie glownie z procedury akceptowania i
czestego reklamowania operacji, a nie rzeczywistego bezpieczenstwa i
zachowania w tajemnicy numeru karty - to juz zupelnie inna sprawa...

>Osobiście w to nie wierzę, idź do porządnego banku i wyrób sobie
>normalną VISę ...

Domestic z PBG SA to tez normalna karta platnicza, tylko z ograniczonym
obszarem waznosci. Dzieki temu tansza. Pomijajac obecna promocje domestic
kosztuje (nowa) 30 zl, classic - 60 zl. W PKO SA i np. w Slaskim sa zdaje
sie tansze. To tez warto brac pod uwage przy wyborze banku, w ktorym
zamierzasz zalozyc sobie konto osobiste.

>/> .marek
>

> _/ _/ _/ _/ _/ _/_/_/_/ Lukasz Bajonski
> _/ _/ _/ _/ _/ _/ ( lbajon_at_sgh.waw.pl )
> _/ _/ _/ _/ _/ _/_/_/ * SGH Warszawa *
> _/ _/ _/ _/ _/ _/ ( Warsaw School of Economics )
>_/_/_/_/ _/_/_/_/ _/ _/ _/_/_/_/ http://akson.sgh.waw.pl/~lbajon

         Lejak
jarlech_at_friko.onet.pl
jarlech_at_polbox.com