Re: Dystrybucja własnego shareware.

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sun 12 Oct 1997 - 18:12:19 MET DST

On Sat, 11 Oct 1997 21:01:11 GMT, jj_at_gdansk.sprint.pl (Michal
Jaskolski) wrote:

>_Załóżmy_, że napisałem program, który ma szansę zaistnieć za granicą.
>Chciałbym rozpowszechniać go w formie shareware. Mam jednak pytanie -
>jak w naszym pięknym kraju wygląda kwestia odbierania opłat
>rejestracyjnych?
>Jakie czynności powinienem przedsięwziąć, żeby ewentualni użytkownicy
>mojego programu mogliby zarejestrować go płacąc:

Ustalic sprawe z Urzedem Skarbowym (powaznie!). Po takim placeniu slad
w papierach zostaje i moga zaczac sie dopytywac, skad bierzesz forse -
moze zreszta na poczatek nie US, tylko jakis spec od podatkow
(doradca, dobry ksiegowy?)
>- kartą kredytową

Musisz uzgodnic z bankiem, albo sami ci zalatwia wejscie do systemu,
albo skieruja gdzie trzeba. Generalnie musisz zalatwic akceptacje w
systemie Visa i MasterCard/EuroCard. Na szczescie oba systemy maja
centra rozrachunkowe w polsce i mozna zalatwiac sprawe na miejscu. Ale
chyba w banku najlepiej beda wiedzieli jakie kwity wypelnic trzeba
zeby sie pod to podpiac, zwlaszcza ze moze chodzic o transakcje bez
podpisu odbiorcy.
>- (euro)czekiem

Nic. Przysyla ci w kopercie, idzesz do banku i realizujesz. Jak czek
po drodze wetnie, to czlowiek cie zapyta czemu nie wyslales co miales
wyslac. Jak odpowiesz, ze czeku nie dostales, to go zablokuje, odczeka
ile tam trzeba dla pewnosci i wysle nastepny... zero problemu.

>- gotówką

Z zagranicy? No niby mozna, US nie musialby nawet nic wiedziec, ale
wiekszosc poczt nie zezwala na wysylanie gotowki w liscie - kipiszu w
kopercie nikt ci nie zrobi, ale jakbys sie skarzyc chcial to ci
powiedza ze bylo forsy w koperte nie pakowac. Mysle ze najlepiej
pozywilby sie na tym pomysle ktos po drodze, a nie ty!
>- "international money order".

???

>Nie zamierzam bawić się w rozsyłanie dyskietek po całym świecie :), ale
>raczej w wysyłanie kodów rejestracyjnych e-mailem...

No wlasnie - bez podpisu odbiorcy! Trzeba sie dokladnie dogadac z
bankiem, choc jak zamowienie przzyjdzie na pismie z podana cena,
numerem karty i podpisem odbiorcy, to ma moc podpisanego rachunku. Ale
chcialbys pewnie raczej siecia zamowienia dostawac - to jeszcze musisz
zorganizowac bezpieczny sposob przekazywania numeru karty (specjalisci
od weba wystap!), bo bez tego czesc klientow moze zrezygnowac...

>Jak wygląda kwestia dystrybucji programu w Polsce? Jaką formę
>dystrybucji najlepiej przyjąć?

Wszystkie powyzsze (poza Euroczekiem, bez sensu). Mozna rowniez
przyjac czek gotowkowy czy lepiej rozrachunkowy - ale to juz
zarejestrowana firma z kontem bankowym potrzebna - tylko ze dziesiec
dni to jest wazne... no i dochodzi poczta za zaliczeniem - ale jak
program tani to pewnie wiecej poczciaze od ciebie by na tym zarobili!

Darek