Re: Zapis dzwieku z kompresja

Autor: Edwin Wierszelis (edwart_at_tomcat.wroclaw.tpsa.pl)
Data: Sun 12 Oct 1997 - 02:19:46 MET DST

On Tue, 30 Sep 1997 12:12:45 +0200, Pawel Paron <pawelp_at_rodan.pl>
wrote:

>Czego uzyc, zeby efektywnie zapisywac w plikach dzwiek (jakiego
>oprogramowania, bo ze karty dzwiekowej, to wiem)

Do nagrywania polecam Sound Forge 3.0 lub nowszy. Jest bardzo wygodny
do nagrywania i edycji.

CoolEdit nie jest tak wygodny, ale ma za to mnostwo unikalnych funkcji
operujacych na widmie sygnalu (odszumianie, filtry, przesuniecie w
czestotliwosci lub czasie itd).

Oba programy zapisuja plik stosujac jedna z kilku metod kompresji.
Nagrywanie/edycja zawsze odbywa sie bez kompresji i musisz miec duzo
miejsca na dysku na dane audio, zanim bedziesz mogl wykonac save.

Zanim poznalem MP3, nagrywalem WAV kodowane w systemie GSM 6.10 .
Jakosc dzwieku jest nieco gorsza od MP3, ale wymaga mniejszej mocy
komputera do odtwarzania. Windows 95 nie wymaga dodatkowego programu
do dekodowania. Stopien kompresji podobny.

Zestaw metod kompresji do wyboru w tych programach jest chyba
uzalezniony od obslugi kompresji zainstalowanej w systemie. Pisze
'chyba' bo wszedzie, gdzie mialem okazje sie tym bawic, jest juz
zainstalowane kilka programow uzywajacych kompresji (np. CoolTalk,
RealAudio) i prawdopodobnie niektore z tych metod zostaly
zainstalowane razem z programami.

CoolTalk mozna uzywac w wersji demonstracyjnej, przy uruchamianiu
wybierasz zestaw funkcji, ktore maja dzialac. Wkurzajace, ale da sie
uzywac.