Re: płacenie przez Internet kartą VISA

Autor: A_Zet (adek_at_kki.net.pl)
Data: Mon 06 Oct 1997 - 16:34:03 MET DST

lbajon_at_sgh.waw.pl (Łukasz Bajoński) napisał(a):

[...]
>/> kto mi może powiedzieć jak wygląda płacenie za shareware kartą VISA?
>/>Jaką mam gwarancję, że
>/> ktoś nie pociągnie sobie więcej? Czy jest to (jak mi ktoś mówił) tak, że
>/> przychodzi do banku rachunek papierowy, który ja muszę jeszcze
>/> pokwitować?

Nic z tych rzeczy, żadne kwitowania, żadne gwarancje.

>W normalnym sklepie po prostu dostajesz papierek (rachunek) do
>podpisania, i dopiero to jest zobowiązaniem banku do wypłaty z Twojego
>konta. Jak to jest rozwiązane w Inecie ?
>I co się stanie, gdy ktoś przechwyci numer Twojej karty ?!?!?!
>Chyba faktycznie konieczność pokwitowania w banku jest jedynym
>sensownym (choć męczącym) wyjściem ...

Ale chyba (raczej na pewno) nie możliwym. Kupowałem (z duszą na
ramieniu z powodu obaw wyrażonych wyżej - przekazanie numeru
karty osobom trzecim) i na dzień dzisiejszy stan jest taki:
- zamawiasz towar :-) (zazwyczaj towar już masz, brak tylko s#n)
i otrzymujesz go odwrotnie (piszą, że do trzech dni, po
sprawdzeniu, ale praktycznie to na drugi dzień);
- dostawca obciąża VISĘ, ta po pewnym czasie obciąża Twój bank a
ten dopiero po skończonym miesiącu obciąża Twój rachunek wg kursu
sprzedaży dewiz + prowizja.

Brak w tym systemie czasu i możliwości na podpisywanie
czegokolwiek. Myślę, że znany dostawca nie poważyłby się na
"pociągnięcie więcej" ani też na kwestionowanie (z jego powodu)
faktu zakupu (czytaj - przekazanie numeru karty).

Obawą wszakże jest otwarte przesyłanie numeru karty. Zresztą jak
z każdym złodziejem: nie ma sposobu na złodzieja, można mu tylko
ten proceder utrudnić. W związku z tym kupuję (jak muszę :-))
tylko wtedy, gdy dostawca tak przygotowuje zamówienie, że
szyfruje ono mój numer karty. Innym doradzanym sposobem jest
przekazanie faksem tego numeru. W każdym razie otwartym tekstem
e-maila nigdy bym niczego nie zamawiał - może to jest zbytek
ostrożności ale wolę go stosować.

Pozdrawiam
Adek

--