Re: Jak to jest z PIO4 ?

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Sun 07 Sep 1997 - 03:45:49 MET DST

> A co powiecie na to ze moj CD ROM (Mitsumi 4x) chodzi na PIO 4
> (ustawione na stale w BIOSIE) na jednej tasmie z WD 1.08 GB (tez PIO 4)?
> W tym wypadku dysk sie chyba nie musi synchronizowac ;)
> W celach poznawczych przestawilem CD ROM na osobna tasiemke ale
> nie zauwazylem aby nastapil jakikolwiek wzrost predkosci pracy dysku
> wiec wrocil na poprzednie miejsce.

Test: uruchom WinNT albo jakiegos unixa. Wyjmij czesc pamieci z komputera,
tak by przy kazdej powazniejszej operacji maszyna musiala sie swapowac
(chodzi o dociazenie dysku oraz system w ktorym mozliwosc rownoczesnego
korzystania z roznych urzadzen ma istotne znaczenie dla wydajnosci).
Zapusc jakas wieksza kompilacje (chociazby kernela) oraz jednoczesnie
zacznij cos robic z cdromu (moze odtwarzanie avikow?). Porownaj obciazenie
procesora oraz zmierz (stoperem nawet, roznica bedzie stoperem mierzalna)
czas kompilacji. W nomrlanych warunkach 90% uzytkownikow nie widzi roznicy
miedzy 486 a PPro, badz ocenia ja jako niewielka. Naprawde nie dziwi mnie
wiec, ze dla wiekszosci jest dokladnie wszystko jedno jak sprzet jest
skonfigurowany i z jaka faktyczna wydajnoscia pracuje. Sa jednak sytuacje,
w ktorych moze okazac sie to wazne. Moze moj przyklad jest zbyt wydumany,
bo pewnie wystarczyloby gdybys wzial sie za skopiowanie ~.5GB z CD na HDD
i zmierzyl czas (pod DOSem) tej operacji...

> Moja ma ok 0.5 m i dziala wysmienicie.

Test2: magraj na HDD ~.5GB plikow avi. Odpal drivery bus-master i
pozostaw dla obu urzadzen max. parametry oraz tasiemke 50cm. Teraz wez
DOSowego speediska z norton utilitesow i pusc defragmentacje z opcja FULL
WITH FILE REORDER. Ustaw tez sortowanie plikow alfabetycznie wg.
rozszerzen (nota bene jest to najdoskonalszy sposob porzadkowania plikow
na dysku). Powtorz operacje raz jeszcze wczesniej kasujac jakis drobny
plik z poczatkowych sektorow dysku (mozesz go nagrac chociazby w glownym
katalogu i przed ponowna optymalizacja skasuj). Odtworz teraz po kolei
aviki. Pojawia sie pojedyncze przeklamania i najprawdopodobniej 1-2 plikow
nie bedziesz w stanie z powodu pledow wewnatrz pliku (pojedyncze bity na
ilestam przerzuconym GB!) odtworzyc do konca. Na pierwszy rzut oka, tez
komputerowi nic nie dolega i wszystko dziala najbardziej normalnie.
Dopiero tak extremalne dociazenie maszynki ujawni bledy...

karpio

PS. Mitsumi FX400 to najlepszy CDROM 4x jaki kiedykolwiek widzialem ;>